Concert cameral în casa muzicii
(Grigore Constantinescu – 16 august 2012)
Trebuie să recunoaștem, prospectarea derulării programelor de concerte de către asociația Lanto Communication, pentru răstimpul estival intitulat „Magic Summer”, a depășit din nou așteptările noastre prin conținut și participări. Formulele alese și atractivitatea de calitate o demonstrează cu prisosință. Remarcam impresia deosebită lăsată de grupul de interpreți invitați de violonistul Liviu Prunaru, într-un concert anterior, de ansambluri camerale.

Se continuă această variantă și prin prezența pe podiumul Ateneului Român a celor doi oaspeți din Germania, miercuri 15 august, violonista Mihaela Martin și partenerul ei, de viață și profesiune, violoncelistul Frans Helmerson. Cei doi artiști sunt apreciați de publicul românesc de-a lungul realizărilor solistice din stagiunile orchestrelor noastre. Din această perspectivă, am fi putut gândi doar la o reîntâlnire cu valențe pozitive. Dorința lor a fost însă de a ne surprinde și prin ceea ce cântă. Este vorba de lucrări de „duo”, în care vioara dialoghează cu violoncelul, sub semnul armonios al familiei artistice, îmbinând abilități și preferințe comune. Delicată ca imagine sonorp, piesa de Duo aparținând clasicului Josef Haydn este tipică pentru eleganța cu care se desfășurau, în lumea vieneză a secolului XVIII, întâlnirile numite „Hus Musik”, cu replici, snoave, clipe de tandrețe schimbate între participanți. Cuplul Martin-Helmerson a ales din Haydn o muzică amprentată de spiritul epocii, pe care nu am impresia că o știa cineva din public. Pentru Zoltan Kodaly, atitudinea interpreților a fost alta, deoarece ne-au dăruit un Duo op.7 total necunoscut nouă, semnat de un compozitor aproape uitat, al secolului trecut. Prospețimea ritmicii și motivicii, originalitatea scriiturii instrumentale și a dialogului ne arată că, adesea, descoperirile pot fi de substanță, ceea ce a fost și cazul acestei muzici.

Reveneam, în partea doua, la muzica de cameră vieneză, sub lumina romantismului schubertian reflectat de Trio nr.2 op.99 în Si bemol major. Invitata cuplului din Germania a fost o maestră – pianista Steluța Radu – care, împreună cu partenerii, a slujit dezinvolt o capodoperă ce-și așteaptă uneori șansa de a fi reascultată. Jocul replicilor, trecând pe rând la un violoncel liric, la vioară strălucitoare, primea nuanțarea perlată a sunetelor pianului, determinând răspunsul entuziast al melomanilor. În acest final, măiestria celor trei interpreți s-a conjugat cu rememorarea melodiilor, în așa fel încât mulțumirea intelectualului răsplătea nivelul de excepție al interpretării.

Ateneul Român a găzduit, de-a lungul istoriei sale, concerte fără număr în care noblețea purta semnul distinctiv al artei muzicale. Seara petrecută în casa muzicii a reconfirmat această vocație culturală, căci viața Mihaelei Martin și a Steluței Radu a avut aici multe victorii de care ne-am amintit și acum, în compania lui Frans Helmerson.