Nocturne Baroce
(Grigore Constantinescu – 7 septembrie 2012)
O lume muzicală de impresionantă semnificație culturală, perioada Barocului muzical a fost prezentă, între 3 si 8 septembrie 2012, pe esplanada Bibliotecii Naționale a României, din vecinătatea bulevardului Unirii. Aici s-a desfășurat săptămâna trecută, ecou al ultimelor zile de vacanță, prima ediție a festivalului „Nocturne Baroce”.

Potrivit cu sugestia genericului, interpreții care vor dialoga cu publicul au ales să prefere, în locul spațiului tradițional al sălilor de concerte și spectacole, oferta unor creații muzical-scenice din perioada Barocului european în acest decor mai puțin tradițional, descoperit, pentru prima dată, pe malul Dâmboviței. Să spunem că, astfel, luna septembrie și primele seri de toamnă, este împodobită cu sonuri de muzică, literatură și cultură barocă, cu atât mai mult cu cât accesul la concerte este liber. Este de apreciat de asemenea că melomanii din Capitală primesc în dar o locație modernă, capabilă a găzdui numeroase subiecte de dialoguri culturale.

Atractivitatea programelor acestei prime ediții este rezultatul invitării unor interpreți ce aparțin tinerei generații de artiști români. Performanțele lor solistice s-au încadrat în recitaluri, momente realizate prin reunirea unor grupuri instrumentale concertante sau de spectacol medieval, propus de «Nomen est Omen». Totodată, putem vorbi și de «lada de zestre» a Barocului, în care descoperim inepuizabile sugestii de creativitate, valori culturale și lumini de frumusețe în cele mai diverse genuri. Cei care intră în această ambianță au și privilegiul de a întâlni mari personalități componistice aparținând culturilor europene din secolele XVII-XVIII, de la teritoriile central continentale – Johann Sebastian Bach în primul rând, la neobișnuitul contururilor meridionale – Italia (Scarlatti, Vivaldi), Spania (Santiago de Murcia), capodoperelor muzicii franceze (Couperin și Rameau) sau ale Marii Britanii (Georg Friedrich Handel, John Dowland).

În ce privește întâlnirile cu interpreții, să amintim astfel coardele – lăută, teorbă - la care cântă Olivia Iancu și Claudiu Lobonț, îmbinând sonoritatea mai puțin obișnuită a unor instrumente, poate pe nedrept considerate «vechi», cu pagini aparținând secolelor trecute, revigorate ca sonoritate de abilitatea acestor muzicieni talentați, dar și chitariștii, Maxim Belciug si Tiberiu Gogoanță, acompaniatori, soliști și, pentru prima dată, în formulă de duo, violonista Natalia Pancec, violoncelistul Răzvan Suma, maestrul harpei românești, Ion Ivan Roncea, discreția și incomparabila sonoritate a clavecinului la care cântă Irina Năstase.

Vocile și-au afirmat prezența prin ariile selectate din arta lirică londoneză de către soprana Rodica Vică acompaniată de un ansamblu instrumental baroc, dar și solista Pilar Diaz Romero acompaniată de Claudiu Lobonț, care a adus pe esplanadă sonoritatea pasională a muzicii napolitane de secol XVI-XVIII.

Proiectul «Nocturnelor baroce», propus publicului bucureștean, aparține pe coordonatele ideii și organizării Asociației Culturale «Kitarodia» și este sprijinit de Biblioteca Națională a României, având drept partener Media postul Radio România Muzical.