Integrala Sonatelor de Ysaÿe
interpretate de Alexandru Tomescu

(Grigore Constantinescu – 14 septembrie 2012)
Luni, 17 septembrie, asistăm la evenimentul lansării integralei discografice a Sonatelor pentru vioară solo de Eugène Ysaÿe, în versiunea interpretativă ce poartă semnătura violonistului Alexandru Tomescu, cea de a doua realizare românească a acestui ciclu muzical, după înregistrarea aparținând, acum două decenii, violonistului Daniel Podlovschi. Discul poartă titulatura de „Stradivarius Obsession”, după emblema viorii pe care cântă Alexandru Tomescu, „Stradivarius-Edler” și subtitlul Sonatei a doua din seria celor șase, op.27 create de Eugène Ysaÿe, marele artist belgian care a strălucit prin arta viorii sale în primele decenii ale secolului XX.

Ideea inspiratoare este marcată, conform observației compozitorului-violonist, de modelul estetic și componistic bachian care îl obseda pe artist (se parte că aceasta este și explicația titlului de „Obsesion”). De altfel, Ysaye mărturisea: „Geniul lui Bach îl înspăimântă pe cel ce ar cuteza să-i urmeze calea, știind că este extrem de dificilă ascensiunea spre o asemenea culminație. Ca să-ți câștigi libertatea, când vrei să scrii sonate de vioară solo, trebuie totuși să le gândești în maniera modelului, la manière de...”. Să remarcăm personalitatea concepției ciclului în integralitatea sa, semnificația tehnicii instrumentale, complexitatea unei scriituri care, spune tot Ysaÿe, „… își află puterea în polifonie. Dacă se dorește, tehnica acordurilor, arpegiilor, a dublelor, triplelor și cvadrupelor coarde pot oferi o simultaneitate a sunetelor multiple. Toate aceste sunt puse în serviciul unei gândiri muzicale libere, fanteziste și, nu în ultimul rând, rapsodice”. Este interesant de subliniat că, simbolic, fiecare sonată este dedicată de către compozitor unui prieten violonist pentru care nutrea o prețuire aparte. În ordinea numerelor fiecărei piese, aceștia sunt maghiarul Joseph Szigeti, francezul Jacques Thibaud, românul George Enescu, austriactul Fritz Kreisler, belgianul Mathieu Crickboom, spaniolul Manuel Quiroga. Probabil că, dacă prin gând, Ysaÿe a fost dominat de personalitatea lui Johann Sebastian Bach, prin realizarea acestui opus de șase sonate, el a depășit modelul, devenind cu totul personal și trăind prin muzică viața violoniștilor care i-au marcat afectiv – și admirativ – sensibilitatea. Este, neîndoios, acest Opus 27 este o operă unică, ce rezită astfel în posteritatea artei violonistice, de aproape un secol.

Cele Șase sonate pentru vioară solo, singulară incursiune în domeniul componisticii, continuă și actualmente să fascineze pe orice mare violonist și, firește, publicul. Aceste Sonate, schițate de Ysaÿe într-un foarte scurt răstimp al verii anului 1923, au cucerit statutul de excepție al unanimității valorice și de originalitate.

În preajma inaugurării primei ediții a Festivalului „RadiRo”, Alexandru Tomescu și Librăria Humanitas Kretzulescu a oferit deci melomanilor lansarea de excepție a albumului „Stradivari Obsession”, cuprinzând Integrala capodoperei lui Eugène Ysaÿe, lansare prefațată de cuvântul mai multor invitați.