Panoramic RadiRo – Jurnal de festival (23 – 30 septembrie)
(Grigore Constantinescu – 4 octombrie 2012)
Dincolo de ideea organizării acestui festival, în alternanță cu Festivalul Internațional „George Enescu”, momentul acesta aduce în primplan, deocamdată la nivel european, ideea specificului formațiilor invitate. În istoria ansamblurilor simfonice apariția formațiilor orchestrale radiofonice, în secolul trecut, este un fenomen caracteristic ipostazei moderne a muzicii. Detaliind, pentru afișul primei ediții RadiRo au fost alese Orchestra Națională Radio, Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai, Orchestre Philharmonique de Radio France, BBC Symphony Orchestra, ansambluri care însumează, fiecare, cel puțin opt decenii de existență. Activitatea acestor formații se reflectă în jurnalul obligațiilor radiofoniei – stagiuni cu public și transmisii radio, înregistrări live din concerte și de studio. De aici dependența producției lor de microfonie, inginerie de sunet și repertoriu. Desfășurarea programelor RadiRo în Sala Mare a Palatului întrunește asemenea elemente, prezentarea lor fiind condiționată și de existența necesității calității sonore prin microfoanele amplasate pe scenă și stația de amplificare mânuită de sunetiști. Rezultatele, ca și cu alte prilejuri, au fost apreciate „pro și conta” de spectatori, diferențele observându-se și în audițiile radiofonice la Radio România Cultural, Radio România Muzical, Televiziunea națională, în direct.

Să adăugăm în comentariul finalului de sezon prezențele artistice – pe plan dirijoral, Christian Zacharias, totodată și directorul artistic al manifestărilor, Juraj Valcuha, Ion Marin, Horia Andreescu, Jukka-Pekka Saraste. În afara orchestrei pariziene, celelalte trei formații au susținut câte două programe, prilej de comparare și confirmare a prestației și calităților reprezentând studiourile radio Torino-Italia, ONR-România, Radio France, BBC-Londra. Semnăturile solistice, dincolo de cvartetul Simfoniei a IX-a de Beethoven, au prezentat pe podiumul de concert interpretări din marele repertoriu, de la Ceaikovski – violonistul Alexandru Tomescu, la Brahms – pianistul Christian Zacharias, violonistul Maxim Vengerov, Dvorak – violoncelistul Jian Wang, Max Bruch – violonista Viviane Hagner, Rachmaninov – pianistul Dan Grigore. Remarcăm și prezența Corului Academic Radio, sub conducerea lui Dan Mihai Goia. Majoritatea repertorială a aparținut lui Franz Schubert cu patru lucrări, la care se adaugă Beethoven cu trei titluri și, Richard Strauss, Dmitri Șostakovici, Serghei Rachmaninov, George Enescu cu câte două creații. Completarea acestui panoramic simfonic a cuprins, la Studioul de concerte al Radiodifuziunii, cinci prezențe camerale (Cvartetul „Rivinius”, Cvartetul „Voces”, „Ad libitum”, Orchestra de Cameră Radio dirijor Paul Meyer – soliste pianista Luiza Borac, violonista Isabelle van Keulen).

Suma generală a impresiilor de cronicar-spectator adună buna realizare a organizării – producător Radio România, coproducători Arcub și TVR, participanți Artexim, preocuparea unei echilibrate și calitative participări artistice a oaspeților și gazdelor, reflectarea audio și video a evenimentelor prin emisiuni și transmisii de radio și televiziune.

Despărțindu-ne de încă un festival de toamnă, desfășurat în lumea receptivă a muzicii bucureștene, de astă dată răsunând prin integrala transmisiilor radiofonice pretutindeni în țară, să sperăm că, devenit un autentic trend, sub emblema RadiRo-ediția I, ceea ce am urmărit în actualul septembrie muzical 2012, va avea în continuare succes și viitor.