Deschiderea stagiunii de concerte a Radiodifuziunii
(Grigore Constantinescu – 14 octombrie 2012)
Putem aminti o zicală românească, „ziua bună se cunoaște de dimineață”, pentru a caracteriza valoric deschiderea stagiunii Orchestrei Naționale Radio, în a doua săptămână a lunii octombrie. Este adevărat, cei care răspund de evenimentele săptămânale ale manifestărilor ansamblurilor artistice aparținând Societății Române de Radiodifuziune efectuaseră un calcul al șanselor de succes, alegând repertoriul și interpreții.

Păstrăm în memorie prezența pianistei Luiza Borac, solistă a minunatei muzici din Concertul numărul 21 în do major de Mozart. Este vorba de unul dintre titlurile care au argumentat victoriile artistice semnate de Dinu Lipatti pe podiumul de concert și în înregistrările discografice. Ceea ce a convins-o și pe Luiza Borac să păstreze, în desfășurarea muzicală cele două cadențe destinate să încheie prima și ultima parte a capodoperei. De asemenea în cele două suplimente acordate, muzica Sonatei în La major (rondo alla turca) a fost urmată de un Coral de Bach în transcrierea pianistică lipattiană.

O astfel de cortină, cu virtuți de impresionantă evocare a cuplului Mozart – Lipatti pregătea într-un mod remarcabil audiția cantatei scenice Carmina burana de Carl Orff. Desigur, în cele peste trei decenii de când publicul vine la concerte atras de originalitatea acestei capodopere, despre care se spune că, de-a lungul anilor, se cântă în fiecare zi undeva în lume, suntem interesați de experiența reascultării. Bogata ofertă expresivă a muzicii se tălmăcește în variante deosebite ca temperament și măiestrie dirijorală. Provocarea aceasta a primit-o și Tiberiu Soare, aducând spre propria trăire celebra partitură. S-au potrivit imboldurilor sale atât orchestra cât și Corul academic Radio, strunit de Dan Mihai Goia. Alternativa oferită audiției aparține vitalității ritmice, de tempo, contrastelor în succesiunea imaginilor și sporul de tonus al unei dimamici spectaculoase. I-am urmărit și pe soliști, supuși și ei comparațiilor cu distribuții anterioare – soprana Irina Iordăchescu, tenorul Robert Nagy, baritonul Iordache Basalic, voci invitate de la Opera Națională București, instituție muzicală vecină cu Radiodifuziunea, cu îndatoriri similare de-a lungul stagiunii.

Poate nu este inutil să remarcăm afluența publicului la acest concert inaugural, condiție managerială menită a satisface proiectul celor care, vrând nevrând, trebuie să susțină această cotă standard până la finalul proiectat să fie tocmai în ultimele zile ale lunii iunie 2013. Căci, cum spuneam, succesul comentat se bazează pe citarea proverbului amintit deja.