Horia Andreescu – moment aniversar
(Grigore Constantinescu – 22 octombrie 2012)
În ultimele trei luni am avut ocazia să-l urmărim pe Maestrul Horia Andreescu la pupitrul a trei ansambluri simfonice românești – Rumanien Simfonietta Orchestra în festivalul de vară „Magic Summer”, Orchestra Națională Radio în festivalul autumnal RadiRo, Orchestra Filarmonicii „George Enescu” în concertul inaugural al stagiunii, din octombrie. Iată tot atâtea argumente pentru a socoti că aniversarea împlinirii a 66 de ani de viață, săptămâna trecută, poate marca noile succese al maturității artistului.

Absolvent și Doctor în Muzică al Universității din București, precum și cursurilor de măiestrie cu Hans Swarowski, Karl Österreicher la Viena, cu Sergiu Celibidache la București, Trier și München, Horia Andreescu a beneficiat de burse de specializare în centre muzicale din SUA. A fost distins cu premii la competiții internaționale, precum „Nicolai Malco”, „Ernest Ansermet” iar, pentru întreaga sa activitate, a fost omagiat cu Premiul Criticii la Bienala muzicală de la Berlin, „Dirijorul anului” (Uniunea Criticilor Muzicali din România), Premiul UNESCO pentru România, Diplome de Excelență.

Prezențele sale peste hotare sunt numeroase, fie amintind că a colaborat ca dirijor permanent invitat de orchestre germane – Radio Orchestra Berlin, Dresden Philharmonic Orchestra, Staatskapelle Schwerin, la care se adaugă orchestre proeminente ca Wiener Sinfoniker, ORF Wiener Orchester, Jerusalem Symphony Orchestra, Gewandhaus Leipzig, Orchestrele Radiodifuziunilor din Madrid, Lisabona, Copenhaga, Leipzig, Stuttgart Philharmonic Orchestra, BBC - Scottish Symphony Orchestra, orchestrele Radio din Olanda, Berliner Staatskapelle, Filarmonica din Torino, Israel Chamber Orchestra, Netherlands Chamber Orchestra, NDR - Hamburg, Royal Philharmonic Orchestra - London etc.

Ca invitat a participat la festivaluri internaționale: Wiener Festwochen, Dresdner Festspiele, Berlin Biennale, Santander Festival, Istambul Festival, Europa Musicale–Munich, Copenhagen Music Festival, Zagreb Biennale.

Horia Andreescu a dirijat repertoriu de operă în România, Italia, Germania și Grecia. Adăugăm o mare număr de înregistrări pentru radiodifuziunile din București, Berlin, Madrid, Hilversum, Geneva, Viena, Köln și BBC Scottish, precum și CD-uri și LP-uri pentru casele de discuri RCA – Red Seal, MARCO POLO (NAXOS), BEYER RECORDS, HASTEDT (Germania), AKSAK (Franța), ELECTRECORD (România), Q DISC (Olanda). Pentru OLYMPIA (Londra) Maestrul Horia Andreescu a înregistrat cu Orchestra Națională Radio din București integrala creației simfonice de George Enescu.

Sunt, toate acestea, argumentele unei cariere la a cărei ascensiune am asistat, aplaudând o personalitate de primă mărime a vieții muzicale românești și internaționale.