Marina Krilovici – reîntâlnire cu un maestru
(Grigore Constantinescu – 29 octombrie 2012)
Opera Națională București a fost gazda unui concert care, din multe puncte de vedere, corespunde calificativului de „extreordinar” anunțat de afiș. Concertul era dedicat marii soprane de faimă internațională Marina Krilovici, care și-a aniversat astfel șapte decenii de viață.

După succesul cu Cavalleria rusticana la absolvirea Conservatorului bucureștean, pe scena teatrului liric al Capitalei, în perioada anilor șaizeci, artista debuta în Don Giovanni (Donna Anna) începând o carieră a cărei ascendență a cunoscut un impresionant traseu cu spectacole în marile centre lirice ale lumii: Opera din Hamburg, SratsoperaViena, Chicago Opera, Metropolitan Opera House - New York, Covent Garden - Londra, Roma, Berlin, Paris, Lisabona, Venezia La Fenice, München, Montreal, Herodion Atticus Atena etc. Printre partenerii cu care a cântat pe aceste mari scene amintim, selectiv, artiști precum Tito Gobbi, Placido Domingo, Luciano Pavarotti, José Carreras, Renato Bruson, Kostas Paskalis, Nicolai Ghiaurov (soțul artistei), Nicola Ghiuselev, Fiorenza Cossotto, Shirley Verrett, Nicola Martinucci și mulți alții, evoluând sub bagheta marilor dirijori Georg Solti, Claudio Abbado, Nello Santi, Horst Stein, Lorin Maazel, Riccardo Muti. Nu avem spațiul în care să ne îngăduim citarea repertoriului abordat de-a lungul carierei sale, din creația lui Mozart,(Don Giovanni, Nozze di Figaro) Verdi (Il Trovatore, Un ballo in Maschera, Aida, Macbeth, Simon Boccanegra), Wagner (Der Ring), Puccini (La boheme, Butterfly, Tosca), Strauss (Salomea), dar subliniem renumele interpretărilor sale. Sunt neîndoios și modele interpretative prin care se impune ca profesoară de cânt la conservatorul „Athenaeum Maria Callas” din Atena. Cursul de master la Opera Națională, susținut după recital, pentru tineri cântăreți români, este apreciat de asemenea drept un eveniment, încununat în prima săptămână din octombrie cu o serată de gală.

Pentru publicul din sala Operei bucureștene, Marina Krilovci a pregătit, împreună cu pianistul acompaniator Dimitros Iakas din Grecia, un florilegiu de miniaturi vocale aparținând compozitorilor europeni, dintre care remarcăm Chanson triste de Duparc, Automne de Fauré, Zueignung de Strauss, Ideale de Tosti, Del cabello mas sutil de Obradours, Marina de Teodorakis, Revedere de Eliade, autentică demonstrație de cultură a genului, măiestrie prin diversitate stilistică și multiple mijloace de realizare a expresiei. Ecouri ale repertoriului de operă – Massenet, Bizet, Saint-Saëns – au întregit cu pagini celebre programul acestui concert. Important este, în primul rând, mesajul de suflet al artistei, venită special din Grecia pentru a se reîntâlni în țara natală cu publicul pentru care a cântat, de câte ori vizita România. Suntem impresionați de măiestria redării muzicale, de bogăția încă remarcabilă a glasului, susținerea sonoră, știința exprimării poetico-dramatice și prezența scenică.

Probabil că Marina Krilovici s-a pregătit cu mare emoție pentru acest eveniment care poate fi, totodată, și ultimul mesaj prin care își încheie cariera internațională. Neîndoios, o emoție împărtășită cu spectatorii care i-au urmărit interpretările, nuanțând bucuria trăirii momentului, cu valoare de istorie culturală a acestui eveniment muzical desfășurat sub mărturisirea emblematică a marii soprane: «Arta, frumusețea și dragostea nu au vârstă».