PREMIERĂ la Teatrul Excelsior – „Contrabasul” de Süskind
(Grigore Constantinescu – 13 noiembrie 2012)
Premiera de noiembrie la Teatrului EXCELSIOR reprezintă un reper nou al repertoriului, căci adaugă reprezentațiilor adresate copiilor și un spectacol care poate fi urmărit cu mai multă înțelegere la vârstele ce depășesc adolescența.

Contrabasul
de Patrick Süskind este un text teatral realizat în versiune românească de Radu Beligan, pentru care este nevoie de o personalitate actoriceasscă de o complexitate aparte. De ce? Demonstrația de one mann show presupune mijloace complexe de interpretare, iar prezența pe scenă a binecunoscutului Radu Gheorghe receptează în totul oferta scriitorului. Este vorba de un dialog dublu direcțional scenă-scenă și scenă-public susținut de un muzician care și-a găsit în viață câteva orizonturi. Cel cuprinzător este muzica, cel autonom se îndreaptă spre partenerul de existență, contrabasul la care cântă, și spre partenera virtuală de dragoste – femeia iubită, vedeta de operă Sara. Un triunghi deci, în care se desfășoară solilocviul artistului, într-un spațiu izolat fonic. Ce simte, ce-și imaginează, ce primește de la muzică și partener, ce așteaptă de la femeia visată? Răspunsurile presupunem că sunt cuprinse în textul teatral. Noi le primim însă într-o impresionantă trăire improvizatorică ce izvorăște din personalitatea lui Radu Gheorghe, așa cum îl conoaștem de-a lungul originalei sale cariere scenice. Artistul meditează, acționează, proiectează ca actor, totodată realizează atrăgătoare, originale momente de muzică, fie prin propriile mijloace, acum de contrabasist, percuționist sau dirijor, fie apelând la mijloacele sonore apaținând instrumentelor electronice.

În prejma sa se află o fermecătoare și expresivă prezență, convingătoare creatoare a unor secvențe corporale de plastică vecină cu coregrafia – Georgeta Ciocârlan. De asemenea, regăsim sugestia Divei visate, aparținând sopranei Mediana Vlad, care cântă impecabil muzică de Rossini. Un moment de pian acompaniator – Andreea Dobia, doi spectatori–copii, o prezență feminină din public completează decorul uman din jurul contrabasului.

Arhitectura spectacolului aduce pe scena de la EXCELSIOR o suită de situații ce îmbină propria noastră relație cu arta muzicii, întruchipată semnificativ și simbolic de Radu Gheorghe. Unicatul personalității sale și-a dovedit de decenii valoarea iar maturitatea de acum adaugă „jucătorului” de nuanțe profunzimea gândirii. Iată că astfel, pe o scenă de teatru, muzica este prezentă.

Proiectul îl are drept autor pe Maestrul Radu Beligan ce fusese, cu ani în urmă, întruchiparea lui Salieri în piesa „Amadeus" de Peter Schaffer, dedicată lui Mozart. Merită văzut aceste spectacol cu Contrabasul, în care autorul, Patrick Suskind, mărturisește: „...muzica este o mare taină, ca și dragostea, un mister...”.