Elisabeth Sombart, fenomenologia muzicală și metoda Resonnance
(Grigore Constantinescu – 26 noiembrie 2012)
Evenimentul pe care îl consemnăm este parte a proiectului Momentul Magelan ce se va derula pe parcursul a patru ani (2012-2016) și reprezintă contribuția românească la programul Global Ethics inițiat de Federația Mondială a Asociațiilor, Centrelor și Cluburilor pentru UNESCO.

Proiectul Momentul Magelan este gândit ca o legătură între toate elementele ce alcătuiesc natura umană, între posibilitățile de a găsi răspunsuri comune la întrebările legate de responsabilitatea față de viața umană. Muzica este un posibil răspuns deoarece ea ajunge direct în inima fascinației. Pe acest temei, Fundatia Spandugino a invitat-o în România pe pianista Elizabeth Sombart (Elveția), muziciană cu rădăcini românești prin marii naturaliști Nicolae Leon și Grigore Antipa. Misiunea sa a fost de a inugura, în calitate de Președinte, secția de Fenomenologie a Fundației Spandugino și a școlii de pian bazată pe metoda Resonnance (coordonată la noi de pianista Lavinia Dragoș, director de programe în cadrul Fundației).

O serie de evenimente s-au derulat la București și Brașov – sesiuni de master class privind fenomenologia muzicii, simpozioane, concerte și lansare de carte. La Universitatea Națională de Muzică din București a avut loc un simpozion cu titlul „Muzica – spiritualitate și știință”, urmat de un masterclass în care muziciana elvețiană a discutat despre fenomenologia muzicală, momente ce au culminat cu un recital al Elisabethei Sombart desfășurat în Studioul de concerte „George Enescu” al Universității, cu creații pianistice de Frederic Chopin. Muziciana a aplicat interpretările sale (Studii, Mazurci, Fantezia impromptu, Nocturne, Sonata în si minlor) în viziunea expresiei pe care o promovează metoda Resonance. Fără îndoială o experiență mai puțin obișnuită dar, convingătoare ca atitudine interpretativă. Evenimentele muzicale prilejuite de vizita pianistei Elisabeth Sombart s-au încheiat cu lansarea, în cadrul Târgului de carte Gaudeamus, a volumului „Muzica în inima fascinației”, semnat de distinsa muziciană care a avut beneficiul de fi, mai mult de un deceniu, discipol al marelui maestru Sergiu Celibidache.

Elisabeth Sombart propune descoperirea acelor relații corecte dintre sunete de care orice suflet se bucură atunci când le recunoaște. Nu este o interpretare proprie ori un mesaj subiectiv, astfel trecător și dubitabil, ci o propunere de a înțelege și a depăși teama de tăcere.