Muzică franceză la Orchestra Naținală Radio
(Grigore Constantinescu – 25 februarie 2013)
Anunțul promoțional al celui mai recent concert susținut de ONR sub conducerea dirijorului Cristian Oroșanu menționa că, pentru realizarea programului, Radiodifuziunea a beneficiat de sprijinul Institutului Cultural Francez din București.

Iată o inițiativă care merită salutată, pentru darul de frumusețe ce ne-a fost oferit cu muzica lui Debussy și Poulenc, ascultată vineri seara în Studioul „Mihail Jora”. După-amiaza unui faun și tripticul Marea nu s-au prezentat de multă vreme în simfonicele capitalei, mai ales în sezon de iarnă. O călătorile în lumea nuanțelor și exprimărilor colorate subtil, poezie a peisajului, trezesc în sufletul ascultătorului amintirile lumii marine. Desigur, calitatea redării este meritul abordării muzicii lui Debussy, iar Cristian Oroșanu a găsit secretul unei antante interpretative ce a conferit Orchestrei Naționale Radio merite incontestabile ca tempo, stil și particularitate sonoră.

Pentru muzica lui Poulenc, muzician omagiat în anul 2013, prima audiție a unei piese spectaculoase, Stabat Mater, a oferit un contrast de redare ideatică față de muzica ascultată anterior. Elementul tragic, cântecul coral liturgic, impulsionând imprecațiile ansamblului vocal condus de Dan Mihai Goia, marchează impactul cu destinul, în opinia artistică a compozitorului. Cristian Oroșanu i-a înțeles mesajul, adăugând solourile limpezi ale vocii sopranei Mihaela Mingheraș Couture, invitată din Franța pentru acest eveniment.

Poate un program al ONR să ne lumineze viața, ajutându-ne să depășim conflictele cotidianului? Neîndoios, așa cum spunea George Enescu, „Muzica are virtuți consolatoare”. Artiștii menționați în acest instantaneu o confirmă.