Recitalul marii pianiste Dana Borșan
(Grigore Constantinescu – 7 martie 2013)
Valoarea unui eveniment se poate defini atât prin repertoriu cât și prin realizator. În ambele ipostaze, recitalul susținut în Studioul de concerte „Mihail Jora” de către pianista Dana Borșan, reunește în componentele sale calități de excepție.

Trei nume componistice aparținând literaturii pianistice universale – Haydn, Schumann, Brahms – oferea melomanilor subiecte de cel mai convingător interes. Pentru Haydn, Sonata în Do major demonstra forța unui creator care a pregătit pianul, ca expresie și tehnică, pentru următorii clasici, Mozart și Beethoven. Schumann este marele maestru al elaborărilor stilistice complexe ca scriitură și gândire riguros logică în ipostazele variaționale ale Studiilor simfonice. Comparația acestor capodopere cu emoționanta Sonată op.5 de Brahms a fost impresionantă căci, de la maestru la discipol, între două generații succesive, schimbările de traiectorie componistică uimesc interpretul și ascultătorul.

Deci, un repertoriu de recital instrumental care a avut și calitatea unei prelegeri estetice privind pianistica, de la clasici la romantici. Dificil proiect pentru Dana Borșan, greu de împlinit dacă nu am fi urmărit pe scenă un mare interpret, stăpân pe tehnica instrumentului, bogat în cultura sa stilistică, înzestrat cu capacitate de redare și o comunicare emoțională de cea mai aleasă sursă. Considerăm că, ascultând-o, binele și frumosul se contopesc, ridicând prin nivelul actului artistic simbolul măiestriei la acea altitudine ce ne îndreptățește să ne exprimăm cele mai alese sprecieri pentru arta Danei Borșan care, ca maestru al clasei de interpretare la Universitatea Națională de Muzică din București și solist-concertist al Radiodifuziunii își împlinește misiunea de a scrie prin arta sa pagini de istorie a muzicii zilelor noastre.