William Ashbrook – Donizetti și operele sale
(Grigore Constantinescu – 9 aprilie 2013)
La începutul lunii aprilie, acum mai bine de un secol și jumătate, la Bergamo, a început drumul spre „Marele Dincolo” pe care a pășit Gaetano Donizetti. În timpul care a trecut de atunci, faldurile gloriei s-au arătat din ce în ce mai spectaculoase, muzica pe care a dăruit-o contemporanilor săi și-a recâștigat de ce în ce mai mult popularitatea.

Răsfoim impunătoarea monografie realizată de muzicologul englez William Ashbrook, intitulată cu un firesc al admirației necondiționate Donizetti și operele sale (Donizetti and his operas) – editor Cambridge University Press. Cele aproape 800 de pagini ale acestui volum derulează, într-o alcătuire ce reunește studiul științific și documentarea istorico-muzicală, cam tot ce ne putem imagina că s-ar putea scrie, spune și, desigur asculta, atunci când reflectoarele scenei ar lumina arta marelui romantic italian. Cu o ingeniozitate incredibilă, monograful desface, asemenea unui măreț evantai, aspectologia vieții și creației artistului bergamez. Nicio pagină nu este de prisos.

Aflăm, în prima parte a monografiei, cum a început, în 1797, viața viitorului artist, care au fost primii pași de afirmare componistică, cum s-a desfășurat primul deceniu componistic, care a fost primul titlu celebru – opera Anna Bolena (1830), când a început seria marilor titluri mondiale, din care primul este Lucia di Lammermoor (1835), apoi treptele coborârii, începute cu Don Sebastien (1843) și tristețea ultimilor ani, până la 8 aprilie 1848.

Partea a doua a cărții este o descriere analitică – formă, limbaj muzical, dramaturgie – privind lumea lirică a celor peste 70 de opere donizettiene. Monografia are un postscriptum de circa 200 de pagini, cuprinzând descrierea subiectelor, distribuțiile premierelor absolute, prezentarea tuturor libretiștilor, ultimele pagini cuprinzând o complexă informare documentară – bibliografia, note explicative, index de nume.

Dacă cei care urmăresc acest comentariu se întreabă de ce a fost necesară scrierea acestei prețioase opere muzicologice a lui William Ashbrook, cel mai elocvent răspuns ar putea fi: ascultați, cunoașteți, admirați această lume a capodoperelor lirice romantice, care poatră semnătura lui Gaetano Donizetti, cel căruia posteritatea i-a oferit darul nemuririi. Cel care a realizat monografia i-a mulțumit în numele nostru, al iubitorilor operei.