„Viori de colecție” – un simbol al violonisticii naționale
(Grigore Constantinescu – 16 aprilie 2013)
O mare tradiție, al cărei inițiator a fost, în ultimii ani ai veacului al XIX-lea, George Enescu, impune în istoria muzicii, de mai bine de un secol și jumătate, renumele internațional al școlii violonisicii românești.

A doua jumătate a veacului trecut a ilustrat în continuare această faimă prin maeștrii pedagogi formatori, precum Vasile Filip, Garabet Avakian, George Manoliu, Ionel Geantă, Ștefan Gheorghiu, dar și prin interpreți prestigioși, aplaudați pe meridianele lumii muzicale de pretutindeni, ca Ion Voicu, Ștefan Gheorghiu, Mihai Constantinescu, Ștefan Ruha, mai apoi Eugen Sârbu, Silvia Marcovici.

Se adaugă, în ultimele decenii, nume mai recente, care au devenit la rândul lor subiect de admirație, atrăgând performant atenția publicului contemporan. Despre această nouă pleiadă de maeștrii vorbim acum, datorită proiectelor inițiate de Societatea Română de Radiodifuziune. Sub arcada ideii generice „viori de colecție”, noua promovare, care nu este străină conceptului contemporan de marketing, impune carierele internaționale ale unor mari talente românești , victorioase în prestigioase concursuri internaționale, atrase spre viața muzicală națională, spre beneficiul melomanilor noștrii.

Alexandru Tomescu este cel care a impus în stagiunile ultimilor ani succesul însoțit de renumele viorii Stradivarius Edler-Voicu, cu care a întreprins un turneu în întreaga țară (a șasea ediție în 2013), cântând pe vioara ce a aparținut Marelui violonist român. Tot pe o vioară Stradivarius, Pachoud 1694, oferită pentru merite în cariera interpretativă de către Conzertgebouw Amsterdam cântă Liviu Prunariu, prim concert maestru al celebrului ansamblu simfonic. Adăugăm printre indicativele celebrităților legendare instrumentale vioara Guarneri del Gesu 1731, denumită Catedrala, care i-a aparţinut lui George Enescu şi pe care cântă acum Gabriel Croitoru (instrumentul aparţinând Muzeului Naţional „George Enescu”). Aceste două mențiuni au devenit subiectul unui turneu național intitulat sugestiv „Duelul viorilor – Stradivarius – versus Guarnieri”, care a ajuns deja la cea de a treia ediție. Mai mult, acești doi artiști au fost invitați acum, în luna aprilie, pentru realizarea noii ediții (a doua) intitulate de către organizatorii stagiunii Radio Festivalul „Viori de colecție”. Este momentul potrivit pentru a vorbi de numele violoniștilor ce se adaugă celor deja menționați, deoarece cunosc beneficiul de a fi reușit să devină interpreți de muzică ce cântă tot pe instrumente celebre.

Timp de o săptămână, în Festivalul susținut în stagiunea sălii „Mihail Jora” a Radiodifuziunii, alături de Liviu Prunariu și Gabriel Croitoru, au evoluat George Cosmin Bănică – concertmaestrul Orchestrei Tonhalle din Zürich, cu a sa vioară Testore, 1710 şi Bogdan Zvorişteanu – concertmaestrul orchestrei Suisse Romande din Geneva, cu a sa vioară Gagliano 1761. Nu mai este necesar să demonstrăm ce semnificație are reunirea acestor nume legendare, celebre în întreaga lume, ca Stradivari, Guarneri, Testore, Gagliano, care reprezintă mai mult decât un instrument: o bijuterie acustică. Cei ce au ajuns să le mânuiască sunt artiști de prim rang, admirația spectatorilor reverberând în dialogul susținut cu publicul sălii de concerte pe asemenea prețioase instrumente istorice „de colecție”.

Cele trei recitaluri și două concerte simfonice, desfășurate în aprilie, timp de cinci zile, în colaborare cu chitaristul Alessio Nebiolo, pianistul Răzvan Dragnea, dirijorii Joszef Horvath (Orchestra de cameră Radio) si Tiberiu Soare (Orchestra Națională Radio) marchează cu semnul unui mare succes actuala stagiune, pe care deja am mai avut prilejul să o comentăm pentru realizări de mare semnificație în viața muzicală românească. Viorile de colecții, reunite de generația mai tinerilor maeștrii de azi, aparținând secolului XXI, continuă o istorie în care renumele și legenda conferă caratele artei noastre.

* Prima ediție „Viori de colecție” a avut loc în perioada 23 - 29 noiembrie 2011 (protagoniști: Bogdan Zvorişteanu, Remus Azoiţei, Ştefan Horváth, Gabriel Croitoru).