Voces, Cvartetul excelenței camerale
(Grigore Constantinescu – 10 iunie 2013)
Cei 40 de ani de activitate sărbătoriți de Cvartetul VOCES la Sala Radio marchează o dată importantă privind ansamblul cameral românesc cu cea mai îndelugată existență.

Concertul care s-a desfășurat joia trecută în Studioul „Mihail Jora” reunește trei dintre muzicienii care au participat, în anii '70, la lansarea formației – Bujor Prelipcean, vioara I, Constantin Stanciu, violă, Dan Prelipcean, violoncel. În locul partenerului care a încetat din viață cu puțin timp în urmă, a fost cooptat, la vioara a II-a, Vlad Hrubaru. Dat fiind valoarea națională și internațională ce a fost recunoscută pentru Cvartetul „Voces”, acest ansamblu cameral a devenit parte componentă a formațiilor muzicale ale Radiodifuziunii. În amintirea violistului din cvartet stăruie momentul debutului: „Primul nostru concert a avut loc în seara de 8 aprilie 1973. Este momentul nașterii cvartetului nostru. Și pentru că trebuia să poarte un nume, a fost botezat Voces contemporanae, nume devenit pentru deceniile următoare emblematicul Voces.”

În cadrul acestui eveniment aniversar, Cvartetul Voces a ales un program care răspunde orientărilor sale repertoriale istorice. Firește, o creație enesciană, Cvartetul nr.2, ultima lucrare de acest gen semnată de marele nostru compozitor, încadrată de muzică vieneză. Mozart, o lucrare scrisă în perioada adolescenței componistice petrecute în Italia și Cvartetul nr.2 de Johannes Brahms, veritabilă operă de maestru aparținând marelui romantic. Lumini discret sensibile la Mozart, voci care leagă imaginea de idee la Enescu, sensibilitate, vigoare și lirism la Brahms, iată trei ipostaze ale tălmăcirilor măiestrite ce ne-au fost dăruite în acest discurs cvartetistic cu multiple semnificații. În deschiderea concertului aniversar, Cvartetul „Voces” a fost distins cu Premiul Criticii Muzicale, acordat de Președintele Uniunii de profil pentru «Patru decenii de excelență în interpretare».

Nu uităm că, în istoria bogată a activității formației «Voces», în afara unei multitudini de documente care jalonează reușitele competitive, naționale și internaționale, ale acestor străluciți muzicieni, există deja o monografie semnată de muzicologul ieșean, profesor dr. Mihai Cozmei, din care merită amintită o concluzie simbolică: «Să ne bucurăm că această floare rară există și că înfăptuirile de răsunet ale Cvartetuui Voces vor fi pentru noi – încă mulți și mulți ani – prilejul unor sublime trăiri muzicale.»