Muzicienii Festivalului Enescu
(Grigore Constantinescu – 26 iunie 2013)
Festivalul Internațional „George Enescu”, ediția 2013, se apropie. Iată o rațiune pentru a pregătii publicul, privind interpreții, programele, evenimentele. În primul rând, fiind o realizare pe care se bazează viața muzicală românească, mi se pare interesant să-i cunoaștem mai îndeaproape pe interpreții noștrii care și-au câștigat faima prin creațiile lor.

Vorbim acum despre marele violoncelist Marin Cazacu, al cărui renume a depășit de mult hotarele țării. Format, în anii începutului de carieră, la Liceul „Dinu Lipatti” din București, cu prof. Ion Urcan, tânărul interpret a devenit, pentru anii universitari, discipolul maestrului Serafin Antropov, la clasa de violoncel a Universității Naționale de Muzică din București, unde primește și îndrumările profesorului Aurel Niculescu. Perfecționarea la Cursurile de vară de la Weimar se continuă cu cursurile de măiestrie ale celebrului Radu Aldulescu (Costinești, Sinaia). Participările la mai multe competiții internaționale îi aduc titlul de laureat la concursurile de la Geneva, Merkneukirchen, Belgrad rezultate ce contribuie la promovarea sa ca solist concertist al Filarmonicii bucureștene. Este prezent la multiple programe camerale în compania unor iluștrii muzicieni ca Valentin Gheorghiu, Vladimir Orlov, Radu Aldulescu, Viktor Tretiakov, Ilia Grubert, Mihaela Martin, Mirel Iancovici, Silvia Marcovici, Jeremy Menuhin, este membru al trioului Pro Arte (ansamblul cameral oficial al Filarmonicii George Enescu) și colaborator al cvartetului Voces. Numele său a figurat adesea pe afișele unor festivaluri importante, precum cele de la Berlin, Bratislava, București, Hong-Kong, Macao, München, Milano, Osaka, Singapore, Seoul, Sofia, Tokio, Valencia, Veneția. Pretutindeni aparițiile sale au fost comentate entuziast de public și de presă. Marin Cazacu cântă pe un violoncel Lorenzo Ventapane (1820).

Începând cu 1992, Marin Cazacu are propria clasă de violoncel la UNMB, studenții săi afirmându-se cu succes pe scene din țară și din străinătate, în concursuri de interpretare. În 1998 a fondat cvartetul Cellissimo – împreună cu Alexandra Guțu, Răzvan Suma și Olga Mănescu -, iar cu studenții săi susține recitaluri de 8 până la 12 violoncele în formația Violoncellissimo cu care va susține un program în viitoarea ediție a Festivalului.

Mai multe inițiative merită consemnate. Astfel în 1999, Marin Cazacu a înființat Festivalul Internațional Enescu și muzica lumii, care se desfășoară în fiecare vară la Sinaia, în preajma aniversării zilei de naștere a marelui muzician. Pentru organizarea acestui festival și înființarea primei Orchestre naționale de tineret, sub bagheta lui Cristian Mandeal, a fost răsplătit în anul 2008 de către revistele VIP și Actualitatea Muzicală cu Premiul pentru Proiectul anului.

În anul 2004 primește Ordinul Meritul cultural în grad de Cavaler, iar în 2006 obține titlul de Doctor în Muzică cu Summa cum laude.

Înregistrările discografice pentru Electrecord, Olympia, BMG și AIX Records sunt dovezi ale calităților acestui Maestru.