Acord final pentru zilele muzicale de vară bucureșteană
(Grigore Constantinescu – 22 august 2013)
Pentru cei care au avut o frumoasă vară muzicală, datorită acțiunii realizate și anul acesta de Lanto communication, acțiune la care s-a adăugat acum și Fundația Prietenii muzicii, concertul desfășurat miercuri 21 august a reprezentat un sperat moment culminant, dedicat încheierii șirului de manifestări.

Ne-am întâlnit acum, pentru prima oară, cu Orchestra Națională de Tineret a Moldovei, oaspeți ai publicului românesc la Sinaia (Festivalul „Enescu în muzica lumii”) și la București (Festivalul Vara Magică). În ambele ocazii, prezența tinerilor muzicieni pe podiumul festivalier, în seria orchestrelor simfonice de tineret din Europa, este un semn de maximă apreciere a încrederii pe care organizatorii vieții muzicale și melomanii o nutresc pentru astfel de evenimente. Într-un fel, cei care au venit, săptămână de săptâmână, la Ateneu Român, au creat deja o stare de pregătire pentru momentul de 1 septembrie, când așteptăm toți debutul ediției 2013 a Festivalului internațional „George Enescu”.

Impresiile lăsate de muzicienii veniți de la Chișinău sunt din cele mai bune. În prima parte a programului, dirijat cu o bună stăpânire a formației, de Adriano Marian, după romanticul poem simfonic Nistru de Ștefan Neaga, doi tineri virtuozi au oferit o superbă versiune a Concertului pentru vioară, pian și orchestră de Felix Mendelssohn. La pian o foarte tânără artistă, Livia Stirbu-Sokolov, multipremiată la concursuri de interpretare, iar la vioară un tânăr deja maestru al viorii, Ilian Gârneț, ne-au uimit prin abilitățile lor, însoțind talentele de excepție menite a uimi ascultătorii. De altfel, chiar și membri acestui ansamblu sunt un grup de muzicieni selectați pe măsura talentului demonstrat, ceea ce s-a văzut și în desfășurarea Simfoniei nr.5 în mi minor de Ceaikovski, într-o interpretare patetic derulată de un tânăr șef de orchestră român, dirijorul Gabriel Bebeșelea. Acorduri îmbinând tragicul cu poeticul, sub semnul romanticului, au finalizat această serată, fără ca nici magicul, nici vara să se încheie.

Mai degrabă, înțelegem, suntem convinși că devenim mai bogați datorită celor care, asemenea asocitației Lanto Communication, realizatorii Festivalului, directorul Dorin Ioniță și maestrul Marin Cazacu, știu să ne dăruiască cu generozitate clipele de frumusețe a muzicii.