O capodoperă romantică în concertul Filarmonicii
(Grigore Constantinescu – 25 noiembrie 2013)
Evenimentul înscrierii în stagiunea Filarmonicii „George Enescu” a unei capodopere vocal simfonice precum Recviemul de Antonin Dvorak marchează un moment culminativ al vieții muzicale bucureștene. Gândit într-o amplă și spectaculoasă desfășurare, opusul marelui romantic ceh aduce în lumea noastră impresia unei pregătiri substanțiale a finalului de an, în care sărbătorile religioase ocupă prim planul existenței noastre spirituale.

La mai bine de un secol de când această muzică a fost dăruită de Dvorak oamenilor, pare că nimic nu a așternut vălul uitării în mărețul mesaj construit, asemenea unei catedrale, pe temeiul superbei viziuni componistice care reunește orchestra simfonică, cvartetul vocal-solistic și corul academic, în scopul de a exprima imaginea măreață a unei liturghii funebre ce preamărește victoria nemuririi în fața pierderilor existențiale. L-am aflat, pentru prima oară, la pupitrul ansamblului bucureștean pe dirijorul german Mark Mast, un muzician ce cunoaște în profunzime un astfel de repertoriu, fiind capabil să reunească eficient forțele interpretative ce slujesc o capodoperă mai rar cântată la Ateneul Român.

Apreciem potrivita opțiune a filarmoniștilor în selecția cvartetului de soliști, cu voci expresive și potrivite partiturii: soprana Iulia Artamanov, glas penerant și sigur în frazele și ariile acordate de compozitor, mezzo-soprana Antonela Bârnat, stăpânind o adresare expresivă de linie concertantă, tenorul Marius Vlad, întotdeauna performant în muzica romantică lirică și vocal-simfonică, maestrul George Crăsnaru, un rostitor al sensurilor filosofice din muzica interpretată.

Ca și în Festivalul autumnal „George Enescu”, din acest an, corul Filarmonicii, pregătit de Ion Prunner, este un argument al succesului, împreună cu orchestra capabilă a răspunde pozitiv solicitărilor dirijorale. Cei care au ascultat acum Recviemul de Dvorak se pot considera sufletește mai bogați prin darul primit de la această muzică romantică generoasă din pragul Sărbătorilor.