Simpozionul Internațional de Muzicologie Bizantină
Ediția a II-a: 300 de ani de românire (1713-2013)

(Grigore Constantinescu – 9 decembrie 2013)
Se împlinesc 300 de ani de la scrierea primului manuscris cu notație muzicală de cântări bisericești în limba română, alcătuit de ieromonahul Filothei sin Agăi Jipei de la Mitropolia Bucureștiului. Codicele marchează un moment important în cadrul lungului proces de înlocuire a limbilor greacă și slavonă de către limba română în bisericile din țara noastră.

Ediția a doua a Simpozionului Internațional de Muzicologie Bizantină se va desfășura în 12 decembrie 2013 la Universitatea Națională de Muzică București. În cuprinsul Simpozionului vor fi susținute comunicări științifice, se va lansa cel mai recent volum al arhidiaconului Sebastian Barbu-Bucur – profesor la Universitatea Națională de Muzică din București și fondatorul secției de Muzică religioasă și se va prezenta concertul formației de muzică bizantină al UNMB „Psalmodia” și al Grupului „Nectarie Protopsaltul”, cu un program ce include creații în limbile română și greacă ale celor mai importanți psalți români din secolele XVII–XXI: Iovașcu Vlahul, Mihalache Moldovlahul, Dimitrie Suceveanu, Sabin Preda, diaconii Constantin Cornel Coman și Virgil Ioan Nanu și omagiații simpozionului, ieromonahul Filothei sin Agăi Jipei și arhidiaconul Sebastian Barbu-Bucur.

Lucrările sesiunii de comunicări sunt susținute de cercetători din România, Grecia, Finlanda și Macedonia care vor aborda teme privind personalitatea și opera lui Filothei sin Agăi Jipei, viața muzicală din epoca brâncovenească și din cea fanariotă, manuscrise inedite, adaptarea cântărilor bizantine în limbile română și finlandeză, creațiile compozitorilor contemporani inspirate de cântul bizantin, comunicări publicate într-un volum la Editura Glissando a Universității Naționale de Muzică, ce urmează să fie lansat în chiar ziua simpozionului.

Organizatorii
evenimentului care pregătește Sărbătorile Crăciunului sunt Universitatea Națională de Muzică din București și Institutul de Istoria Artei „George Oprescu” al Academiei Române, în parteneriat cu Fundația Culturală „Gândul Aprins”, Mănăstirea Stavropoleos și AME Design. Parteneri media: Radio România Cultural și Trinitas TV.