Sergiu Comissiona
(Grigore Constantinescu – 26 martie 2005)
După ore de master cu studenții și de repetiții de orchestră la Universitatea din Oklahoma, în noaptea dinaintea concertului, Maestrul Sergiu Comissiona a plecat pe neașteptate, în marele turneu spre eternitate.

Personalitate carismatică, exemplară în relațiile umane ce împletesc maxima exigență cu o capacitate de înțelegere plină de tact și afecțiune față de cei cu care colaborează, lucrează sau se întâlnește, Sergiu Comissiona rămâne un model al Binelui pus în slujba Frumosului. Concertele Maestrului au fost întotdeauna impresionante prin gândirea sa culturală care guverna cunoașterea stilistică și originalitatea opțiunilor expresive. Programele Maestrului, la Filarmonica „George Enescu” sau la Orchestra Națională Radio s-au constituit în evenimente de referință, au răsunat ca un apel vibrant adresat de artist, îndemn la armonia universală.

Arta dirijorală a lui Sergiu Comissiona cumpănește semnificația semantică a gestului și atitudinea față de cei cu care colaborează, unindu-le spre un ideal comun de elevare a spiritului și comunicării. După ultimul său concert la București, în ianuarie, maestrul îmi mărturisea: „Sunt mai mult decât emoționat, sunt onorat să fiu astfel primit în România, unde am numai prieteni. Aici, toate rădăcinile mele au înflorit... ”.

Rădăcinile acestea, evocate cu o tandră delicatețe, au fost dintotdeauna legate de muzică, începând cu mediul familial, apoi continuând cu definirile profesionale sub imperiul unor nume de primă mărime, compozitorul Alfred Mendelssohn, dirijorii Eduard Lindberg și Constantin Silvestri, și confirmate de titlul de laureat al Concursului Internațional de la Becanson. Timp de 11 ani s-a aflat la pupitrul Operei Române. Plecarea din România, în anii '60, cetățenia americană obținută în 1976, nu estompează aceste rădăcini care i-au hrănit întotdeauna sufletul. După 1990, Maestrul, revenit în România, devine unul dintre cei mai generoși artiști care au regăsit cu bucurie drumul spre casă. Filarmonica din București, unde era „dirijor invitat permanent”, a beneficiat din partea artistului de un generos sprijin material în multe probleme.

Pretutindeni în lume, Sergiu Comissiona s-a făcut exponentul componisticii românești, dirijând și înregistrând un impresionant număr de lucrări cu opera simfonică enesciană și a contemporanilor săi. Misiunea răspândirii muzicii românești era o permanență, fapt ilustrat și de calitatea de Președinte executiv (din 1970) al Societății „George Enescu” din SUA. Iubirea aceasta se simte cu prisosință în relația cu muzicienii români și cu marele număr de admiratori ce îl înconjurau la fiecare revenire acasă. Creator de evenimente, a fost fondator și conducător al Orchestrei de Cameră din Ramat – Israel, dirijor și director muzical al Orchestrei Simfonice din Goteborg, dirijor al Orchestrei din Irlanda de Nord, director muzical al Orchestrei Simfonice din Baltimore, al Temple University Festival din Amber, American Symphony Orchestra, Houston Symphony Orchestra, Orchestra Radiodifuziunii din Hilversum, New York Opera City, Orchestra Simfonică a Radioteleviziunii spaniole din Madrid, Filarmonica din Helsinki, director muzical emerit al orchestrei Simfonice din Vancouver. Colaborarea sa cu marile ansambluri orchestrale ale lumii depășește posibilitatea noastră de a cita în întregime asemenea prezențe. Traseele triumfale al concertelor sale, din Spania și Grecia, până în Brazilia, Israel, Venezuela sau Singapore, Japonia sau China, turneele mondiale cu Asian Youth Orchestra, vorbesc despre multipla iradiere a unei personalități pretutindeni bine primită în peste 25 de țări de pe mapamond. Oaspetele Festivalului „George Enescu” a apărut pe afișele de la Casals Festival, Becanson Festival, New York Mostly, Mozart festival, Aspen Music festival, Festival Internacional de Santander, Houston Symphony festival, Performing Arts festival etc.

Într-o existență dirijorală de decenii, realizând numeroase integrale de autor, o imensă literatură concertantă și, desigur, fără de număr partituri descoperite sau redescoperite în neliniștita căutare a frumosului necunoscut încă până la el, a oferit, versiuni interpretative memorabile. Mărturie a marilor sale realizări stau numeroasele înregistrări realizate de-a lungul anilor și reunite într-o discografie reprezentativă.

Impresionantă este și suita distincțiilor ce jalonează întreaga carieră a artistului: membru de onoare al Academiei Suedeze de Muzică, Medalia de Aur a orașului Goteborg pentru merite culturale, Ordinul de „Cavaler al Literelor și Artelor” acordat de Ministrul francez al Culturii, Premiul Fundației Culturale Române, Premiul Uniunii Criticilor Muzicali „Pentru interpretarea Oratoriului de Crăciun de Paul Constantinescu” (2ooo) și „Promovarea muzicii românești în lume” (2004) precum și titlul de Doctor Honoris Causa al Peabody Conservatory, al Loyola College, al John Hopkins University Baltimore, al Towson University din Maryland, New England Conservatory-Boston, al Columbia University și Universității Naționale de Muzică din București.

Și-a iubit cu consecvență și modestie arta și țara, dăruind tot ce se poate mai bun din ființa sa spirituală, în consonanță cu sentimentul de solidaritate care unește muzicienii români de pretutindeni, capabili a pune în viață crezul lor de îndeplinire a misiuni ce le-a fost conferită de Divinitate prin vocația hărăzită.
Copyright: cIMeC 2005