FEMEI, spectacol de balet la Opera Națională București
(Grigore Constantinescu – 23 ianuarie 2014)
Gheorghe Iancu, artistul care în 2013 a readus baletul Lacul lebedelor la Opera Națională București, oferă de această dată publicului spectacolul de dans contemporan Femei (Donne), inspirat din creația lui Anton Pavlovici Cehov.

După aproape cinci ani de absență din repertoriul Operei bucureștene, baletul Femei revine pe scena noastră în 25 și 31 ianuarie. Ca invitată pentru rolul principal, Mașa, o vom vedea pe prim-balerina italiană Letizia Giuliani, o artistă care care a avut un puternic impact asupra procesului de creație al baletului Femei. Rolul Amantul va fi interpretat în primele reprezentații de către balerinul de origine cubaneză Amilcar Moret.

Proiectul Femei s-a născut pentru Gheorghe Iancu din perioada în care dansa în Italia alături de celebra prim-balerină Carla Fracci. Când Festivalul Maggio Musicale Fiorentino (Italia) i-a comandat maestrului lucrarea, partenera sa nu a putut onora invitația. În consecință, Gheorghe Iancu a căutat o nouă stea pentru rolul principal, Mașa. A descoperit-o pe Letizia Giuliani, care avea în jur de 18 ani; când a început lucrul, spune Gheorghe Iancu, „s-a întâmplat un miracol. Nu spectacolul în scenă sau succesul publicului sau execuția în sine, ci momentul de creație când se naște această înțelegere nespusă între coregraf, între autorul baletului și interpret”. După premiera absolută a spectacolului Femei (Donne), realizat de coregraful Gheorghe Iancu pentru Festivalul Maggio Musicale Fiorentino (în anul 2002) coegraful a fost premiat cu distincția „Danza&Danza”. Cu Donne (Femei) Gheorghe Iancu se întoarce la Cehov pentru a pune în scenă, cu o profundă forță psihologică și dramatică, viața Mașei, un personaj ce poate fi comparat cu Tatiana Larina a lui Pușkin și cu Anna Karenina a lui Tolstoi. Coloana sonoră este alcătuită din muzică de Serghei Rahmaninov, Dimitri Șostakovici, Igor Stravinski, Paul Hindemith și cântece ortodoxe rusești. Scenografia: Luisa Spinatelli; lighting design Ionuț Pruteanu.

Coregraful Gheorghe Iancu declară: „Conceptul de femeie, pentru mine, nu diferă de cel prezentat pe scenă. Femeia din acest spectacol m-a impresionat prin puterea ei, prin dragostea pe care-o găsește în viață. Este un personaj cu o forță sufletească și o forță de a iubi așa de mare încât o duce la autodistrugere în momentul în care îi este negată posibilitatea de a-și trăi iubirea”.