Un concert de familie
(Grigore Constantinescu – 2 noiembrie 2006)
„Ziua Radioului”, reper semnificativ pentru modernitatea culturală și socială românească, 1 noiembrie este momentul în care s-a lansat în eter prima emisiune radiofonică oficială. Numit, într-un interviu din octombrie 1928 al lui George Enescu „Noua minune a lumii, acest miracol ca-n povești...” Radioul devine o prezență surprinzătoare și, mai apoi, un prieten de nădejde al oamenilor.

Evenimentul a urmat destul de repede celor dintâi transmisii și recepții pe plan mondial, în 1921, și constituirii Societății Prietenii Radiofoniei în România anului 1925, al cărei congres s-a desfășurat la București un an mai târziu, după modelul Conferinței Internaționale de la Geneva. Încercărilor pregătitoare, pe coordonate tehnice, li se adaugă primele condiții specifice prin postul de emisie oferit de Casa Marconi. Procedurile juridice necesare pentru acordare licenței, sistemele organizatorice ale Consiliului de Administrație prezidat de Dimitrie Gusti, constituie primele secvențe din istoria Societății Române de Radiodifuziune.

Puțin după emisiunea din 1 noiembrie 1928 are loc și prima transmisie a unui concert simfonice, cu muzică de Haydn și Mozart în interpretarea ansamblului orchestral condus de Mihail Jora.

Arc peste timp, concertul Orchestrei de Cameră Radio dirijat de Horia Andreescu, a continuat, după aproape opt decenii, această tradiție a transmisiilor în direct. Cu un repertoriu în maniera primelor programe din 1928, acum muzică de Bruch – solistă Cristina Anghelescu, Ceaikovski și Enescu, ne-am simțit într-o seară sărbătorească, de fapt o serată muzicală a marii familii de ascultători, cei din Studioul de concert și cei de pe tot cuprinsul țării, bucurându-ne, așa cum spunea Enescu, de „acest miracol ca-n povești...”

Copyright: cIMeC 2006