Avanpremieră la „Rigoletto” de Verdi pe scena Operei bucureștene
(Grigore Constantinescu – 13 februarie 2014)
Aflată în repertoriul Operei Naționale București timp de mai mult de șase decenii, capodopera lirică „Rigoletto” de Verdi a fost montată pe scenă pe la începutul anilor '50 de către regizorul Jean Rânzescu, scenograful Th. Kiriakoff-Suruceanu și interpretată în premiera din 9 noiembrie 1951 sub bagheta dirijorului Robert Rosensteck. A fost un spectacol de factură tradițională, care a oferit unor importanți soliști, precum Petre Ștefănescu Goangă, Mihai Știrbei, Lisette Dima, Yolanda Mărculescu prilejul unor mari succese în timpul carierei. La începutul anului 2014, teatrul bucureștean propune publicului o versiune nouă a capodoperei verdiene, anunțând premiera, cu două distribuții paralele, în 20 și 21 februarie.

Important ni se pare a fi semnalarea efortului conducerii Operei Naționale București de a situa această premieră în atenția vieții muzicale românești și europene, prin construirea unei distribuții internaționale pentru primele două spectacole, cu soliști invitați din țări precum SUA, Italia, Rusia, Australia, Serbia, alături de artiști ai Operei Naționale București și de invitați din alte orașe ale României, sub conducerea dirijorului Cristian Sandu. În concepția regizorală a australianului Stephen Barlow, cu o scenografie semnată de artistul grec Yannis Thavoris, noua montare plasează acțiunea în Chicago, la începutul anului 1929; o perioadă „efervescentă”, după cum numește regizorul epoca prohibiției, o lume condusă de gangsteri și dominată de jocuri de noroc, contrabandă cu alcool, prostituție. În materialul de promovare al premierei, Barlow spune: „Am dorit să găsesc un timp și un loc diferit, unde putem spune această poveste, pentru a o actualiza și a o face contemporană, pentru a permite publicului să se identifice mai bine cu personajele.”

Din distribuțiile spectacolelor fac parte, ca invitați, Lucian Petrean, Martin Fulop – Rigoletto; Shoushik Barsoumian (SUA), Romina Casucci (Italia) – Gilda; Robert Nagy, Paul Tabone (Australia) – Ducele de Mantua; Iva Mrvoš (Serbia), Polina Garaeva (Rusia) – Maddalena. Se adaugă soliștii teatrului sau invitați, Paul Burcă, Marius Boloș, Elena Dincă, Claudia Caia, corul Operei, pregătit de Stelian Olariu.

Evenimentul face parte din planurile producțiilor artistice de stagiune, pregătite de teatrul liric bucureștean, în formula unei concepții manageriale și repertoriale noi.