O atractivă reîntâlnire cu Liviu Prunaru
(Grigore Constantinescu – 20 februarie 2014)
La începutul acestei stagiuni, melomanii bucureșteni au avut prilejul de a cunoaște un nou aspect al personalității violonistului Liviu Prunaru, în calitate de solist dar și de dirijor la pupitrul Orchestrei de Cameră Radio.

În săptămâna finală a lunii februarie, artistul revine oferind, în programele radio, un nou concert în care, la ipostaza de solist și dirijor, adaugă un dialog al cuplului de viori Stradivarius – Guarneri, susținut în parteneriat cu soția sa, Valentina Svyatoslavskaya. În ultimii ani, astfel de „dueluri violonistice” au fost deosebit de atractive pentru noi, așa că programul alcătuit de Liviu Prunaru are toate șansele de succes. Trei lucrări solistice, miercurea viitoare, la Concertul Orchestrei de Cameră Radio, sunt încadrate de două creații de ansamblu, Concerto grosso opus 3 nr.10 al compozitorului italian baroc Manfredini și varianta pentru orchestră de coarde a Octetului de Max Bruch, compozitor romantic, autor al unui celebru concert pentru vioară.

Vom audia, în interpretarea celor doi muzicieni care sunt membrii ai orchestrei Concertgebow Amsterdam, două instrumente de mare performanță și valoare: Stradivarius „Pachoud” din 1694 (Liviu Prunaru) și Guarneri „Maria Theresia” din 1676 (Valentina Svyatlovskaya). Repertoriul solistic ales de dirijor aparține de asemenea unor virtuozi de mare celebritate. Este prilejul să ascultăm Melodiile lăutărești de Pablo de Sarasate, piesă entuziast comentată și la noi, într-o cronică semnată de însuși Mihai Eminescu, după ce asistase la recitalul marelui maestru în România. Pentru poemul Amitié – Prietenie de Eugene Ysaye, unul dintre virtuozii care au însemnat un model al tinereții lui George Enescu, cele două viori soliste își unesc glasurile cu ansamblul orchestral, în varianta simfonică realizată de compozitorul Dan Dediu. Din repertoriul anterioarelor „duele violonistice”, Liviu Prunaru readuce publicului Souvenir de Moscou de H. Wieniawski, piesă în care se păstrează ecourile turneelor renumitului violonist polonez în Rusia.

Firește, toate acestea sunt argumentele care ne îngăduie să înscriem evenimentul la categoria „concertelor extraordinare” din actuala stagiune a Formațiilor Muzicale Radio.