Despărțirea de Maestrul Emil Simon
(Grigore Constantinescu – 27 februarie 2014)
În 25 februarie s-a stins lumina vieții marelui senior al baghetei, Maestrul EMIL SIMON, cel ce a fost, timp de 40 de stagiuni, dirijorul fidel al Filarmonicii „Transilvaia” din Cluj. O personalitate a vietii muzicale clujene, artist admirat de iubitorii muzicii în spațiul cultural național și pe meridianele concertisticii internaționale, un șef de orchestră rafinat, excelând în muzica franceză, în mari lucrări vocal-simfonice și în acompaniamentele soliștilor vocali și instrumentali din toate generațiile. Discipol al dirijorului Antonin Ciolan, laureat cu Marele premiu al Concursului de Tineri Dirijori de la Besançon, în 1964, la cea de-a XIV-a ediție, a început, ca urmare a acestui succes, o strălucită carieră internațională. Prezențelor sale pe podiumul marilor instituții muzicale din țară li s-au adăugat colaborările cu prestigioase ansambluri din Europa, America și Extremul Orient, turnee de succes cu Filarmonica clujeană întreprinse în întreaga lume. Emil Simon a studiat și compoziția cu Sigismund Todută și a urmat, pentru perfecționare, cursurile de măiestrie ale școlii pariziene cu Nadia Boulanger, Manuel Rosenthal, Olivier Messiaen, ulterior la Praga și Stockholm cu Sergiu Celibidache.

Repertoriul său vast a inclus peste 3000 de titluri, interpretate în 1500 de concerte, abordând muzică din toate stilurile și epocile, cu un accent deosebit asupra muzicii contemporane (700 de prime audiții de muzică românească și universală), multe din lucrări fiind înregistrate la radio și televiziune sau editate pe discuri.

Emil Simon a fost deseori invitat în jurii ale unor competiții internaționale din Italia, Germania, Ungaria și a susținut cursuri de măiestrie la diverse universități. Promovarea cu profesionalism a valorilor componistice i-a adus „Premiul de excelență” în domeniul culturii, acordat de publicațiile clujene, ca și onoarea de a fi selectat printre cele 2000 de personalități proeminente ale culturii secolului XX de către Universitatea Cambridge. În anul 2001 a fost ales Cetățean de onoare al orașului Cluj Napoca. Președinția României i-a decernat Ordinul „Serviciu Credincios” în Grad de Cavaler.

Aparent o persoană distantă și severă, maestrul a fost un om de o rafinată cultură capabil a se impune prin profesionalism și atitudine, bunătate manifestată mai ales în preajma celor cu care rezona. Alături de violonistul Ștefan Ruha, a devenit un simbol al Filarmonicii și muzicii clujene. Imaginea sa precum și învățămintele dobândite de la maestrul Emil Simon vor rămâne pentru eternitate în sufletele multor generații de muzicieni și foști studenti ai Academiei de Muzică „G.Dima”. Dumnezeu să-l odihnească în pace...