Încă o despărțire – etnomuzicologul dr. Gheorghe Oprea
(Grigore Constantinescu – 26 martie 2014)
Asemenea furtunilor de primăvară, asupra noastră s-a prăbușit ca un trăznet vestea năpraznică a pierderii profesorului dr. Gheorghe Oprea. Prieten pentru mulți, dascăl pentru mult mai mulți, cercetător, răspânditor al valorilor folclorului național, personalitate care și-a meritat deplin faima în cultura românească, Gheorghe Oprea era prețuit pretutindeni.

Încă din anii optzeci ai secolului trecut a cules fără odihnă mii de materiale folclorice sonore, din întreaga Românie – Arad, Argeș, Bihor, Năsăud, Brașov, Buzău, Cluj, Dolj, Giurgiu, Ialomița, Maramureș, Mehedinți, Mureș, Olt, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timiș, Tulcea, Vrancea – dar și Republica Moldova, un autentic tezaur pe care l-a transcris fără odihnă, tălmăcindu-l drept material de studiu în instruirea studenților Universității Naționale de Muzică, unde a activat decenii de-a rândul în calitate de profesor universitar și, pentru un timp, conducător al Catedrei de muzicologie din Institutul bucureștean.

În munca sa de folclorist și etnomuzicolog se cuprinde și meritul de a fi unul dintre primii cercetători ai folclorului muzical al meglenoromânilor. Sunt numeroase lucrările scrise, care tratează probleme cu grad diferit de aprofundare, din domeniul de interes al folcloristicii.

Meritele omului de știință, i-au adus conferirea, în 1993, a înaltului titlu academic de Doctor în muzică, Premiul Academiei Române, în 1998 și, mai apoi, răspunderea științifică de Îndrumător de Teze, în cadrul Școlii Doctorale a UNMB. A fundamentat cel mai important, modern și actual Curs de Folclor Muzical Românesc (suportul cursului ținut la UNMB). Pentru activitatea sa, profesorul și etnomuzicologul Gheorghe Oprea a fost distins cu premii internaționale, în Germania, Polonia, Grecia sau Spania.

La începutul carierei sale artistice, a fost fondatorul și dirijorul Corului „Gaudeamus” al Conservatorului „Ciprian Porumbescu” din București (1970-1999), împreună cu tinerii coriști realizând turnee în Germania (1971), Polonia (1975, 1999), Spania (1979), Anglia (1981), Grecia (1999), Statele Unite ale Americii (1974, 1975).

Memoria discurilor înregistrate în țară și peste hotare păstrează vie iubirea sa pentru arta poporului nostru și pentru capodoperele muzicii corale. Mult îndrăgit de colegii de generație, cu care a petrecut o mare parte din viața profesorală la Universitatea Muzicală bucureșteană, Gheorghe Oprea i-a învățat pe absolvenții Institutului prețul și însemnătatea dragostei pentru plaiul muzical al țării.

Fără prejudecata ierarhizărilor, s-a dovedit întotdeauna un om, dascăl, artist bun și frumos după cum era chipul său de Român. Va stărui astfel în amintirea noastră, alungând durerea acestei prea grăbite despărțiri de cei dragi.