Concert regal la Radio – Simfonia a IX-a de Beethoven
(Grigore Constantinescu – 5 mai 2014)
Chiar și în destinul capodoperelor există excepții. Pentru Simfonia a IX-a în re minor, op.125 această considerație este valabilă din toate punctele de vedere.

Din perspectivă istorică, după prima sa interpretare, la Viena, în 7 mai 1824, Simfonia a IX-a a devenit prototipul marelui spectacol vocal-simfonic cu mesaj. După cum spune Romain Rolland – „Popoarele i-au atribuit Simfoniei a IX-a un loc deosebit între toate celelalte opere muzicale…” Această definire traversează veacurile, fără ca semnificația ei să-și fi modificat importanța, până în zilele noastre. Mai mult, ideea inspiratoare – celebra Odă a bucuriei de Friedrich Schiller – a dăinuit în gândurile compozitorului încă din anii tinereții, unii biografi consemnând intenția sa de a scrie muzică pentru acest text chiar din 1793. Excepția vizează însăși ideea emblematică a lucrării – celebra temă a Finalului – care este prefigurată de elemente motivice ale unor creații instrumentale timpurii și își manifestă apoi prezența în mai multe scrieri, sub formă de schițe sau variante vocal-simfonice, simbolizând actualmente existența Europei moderne.

O ocazie deosebită cum este un concert regal nu putea fi asociată decât unui repertoriu cu totul special: Simfonia a IX-a, marea capodoperă beethoveniană, una dintre cele mai cunoscute partituri ale tuturor timpurilor, va fi interpretată de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO,CORUL ACADEMIC RADIO, vineri, 9 mai, la Sala de concerte „Mihail Jora” a Societății Române de Radiodifuziune. Evenimentul va avea loc în ajunul datei de 10 mai – sărbătoare a regalității în România.

Concertul, dirijat de Tiberiu Soare, maestru de cor Dan Mihai Goia, se va desfășura cu participarea specială a patru importanți soliști lirici: Iulia Isaev, Sidonia Nica soliste ale Operei Naționale București, Marius Vlad Budoiu prim solist și director al operei Naționale Cluj și basul Octavian Dumitru, solist al Operei Naționale Iași.