Săptâmâna Internațională a Muzicii Noi, ediția XXIV
(Grigore Constantinescu – 6 mai 2014)
„Organizatorii SIM lansează, deopotrivă profesioniștilor și amatorilor, invitația de a urmări concertele ce se vor desfășura în București și în țară, în perioada 24-30 mai 2014.” Cu aceste cuvinte, compozitorul Dan Buciu, directorul ediției a XXIV-a, anunță în avancronica sa acest eveniment a cărui orientare este menită să reprezinte arta muzicală românească și internațională, în al doilea deceniu al secolului XXI. Desigur, fiind vorba de momentul actual al componisticii și interpretării muzicale, nu se ocolesc principii ce fundamentează contemporaneitatea, ideile și tehnicile de creație impuse de ultima jumătate de veac, cum ar fi serialismul integral, muzica de efect global, aleatorismul, minimalismul.

Există deja, de la prima ediție inițiată de compozitorul Ștefan Niculescu, drumuri spre cunoaștere definite de simbolul „muzica nouă”, „avangarda muzicală”. După cum afirma marele dirijor Nicolaus Harnoncourt, în lucrarea sa Limbajul muzical, oamenii primesc muzica pe care o merită. Deci, în conținutul acestei „Săptămâni Internaționale de Muzică Nouă”, producție a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, pentru fiecare an, primim mereu actualizată, muzica pe care o merităm, pe care, ascultând-o, în varii modalități de prezentare-interpretare, putem să o percepem și să o înțelegem, atât muzicienii cât și melomanii interesați de o artă a prezentului.

Organizatorii Festivalului își propun desfășurarea evenimentelor muzicale pe cicluri de manifestări: „Formații camerale prestigioase”, „Mari interpreți români de muzică nouă”, „Tinerii muzicieni și muzica nouă”, „Invitați de marcă”, „Mari ansambluri de renume național și internațional”, „Concerte experimentale”.

Se adaugă manifestărilor Simpozionul „Curente și tendințe în muzica românească și universală după 1990” și un masterclass de interpretare a muzicii noi condus de Andreea Butnaru și Florin Mitrea (cărora li se vor mai adăuga și alți interpreți de mare valoare) care se va desfășura la UNMB și la Colegiul Național de Muzică „George Enescu” din București, finalizat printr-un concert de muzică de cameră.

Merită apreciată formula elaborată profesional de către grupul condus de Dan Buciu, orientată spre continuitatea noului în artă, manifestare larg apreciată în viața noastră muzicală, dar și pe meridianele muzicii internaționale.

* programul festivalului