Perlea XXIII – FESTIVAL ANIVERSAR, CONCURS INTERPRETATIV, OMAGIU OFERIT ARTISTULUI
(Grigore Constantinescu – 28 mai 2014)
La mijlocul lunii mai, sărbătoarea muzicii la Slobozia a avut întreaga strălucire a Festivalului și Concursului Național de Interpretare a Liedului. Și în această a XXIII-a ediție, la semnificația românească a manifestării s-a adăugat calitatea de „participare internațională” datorită celor trei concurenți înscriși, care au participat, venind din Lituania, Ucraina și Republica Moldova.

Privind lista competitorilor, un aspect mai puțin obișnuit a fost cel al interpreților veniți din mari centre cultural-universitare ale țării: București, Timișoara, Cluj, Iași, în fapt 23 de voci participante la... ediția XXIII. Peisajul evenimentului și-a demonstrat valoarea începând cu cei care au contribuit la realizarea lui: Consiliul Județean Ialomița reprezentat de președintele prof. Silvian Ciupercă, Centrul Cultural UNESCO „Ionel Perlea” Ialomița reprezentat de director Doina Roșca, Uniunea Criticilor, Realizatorilor și Redactorilor Muzicali „Mihail Jora” București, reprezentat de prof.univ.dr. Grigore Constantinescu – președinte, Societatea Română de Radiodifuziune reprezentată de redactor șef Sorina Goia.

Urmărind evoluțiile concurenților, se poate aprecia că nu au fost puțini cei care aveau o valoare deosebită ca înzestrare și pregătire, majoritatea recitalelor din concurs fiind remarcate de către un juriu experimentat și competent: de la București – Maria Slătinaru Nistor, Ionel Voineag, Bianca Manoleanu, Claudia Codreanu, Cristina Șoreanu, Viorica Rădoi, Daniela Caraman Fotea; de la Cluj – Ana Rusu, de la Timișoara – Dana Chifu, de la Iași – Cristina Simionescu, de la Constanța – Florența Marinescu, personalități aparținând vieții muzicale universitare.

Primul nume care trebuie subliniat a fost cel al basului Justinian Zetea, proaspăt absolvent al UNMB. O voce generoasă care a evoluat pozitiv în timpul studiilor la clasa Ionel Voineag, basul Justinian Zetea a alcătuit un program complex, dincolo de piesa impusă, un lied semnat de compozitorul Horia Șurianu. Remarcabilă ca interpretare balada Regele ielelor de Schubert și pitoreasca cascadă ritmico-melodică Danse macabre de Saint- Saëns, la care s-a adăugat amuzantul tablou scenico-vocal Cântecul bețivului de Tikhon Khrennikov. Interpretul are resurse vocale ample, bine timbrate și o mobilitate scenică cu evident impact la public. Pentru prima dată în istoria Concursului, juriul a acordat în unanimitate nota maximă, acestui țânăr muzician deținător al Trofeului Ionel Perlea în actuala ediție.
De la Cluj, mezzo-soprana Victoria Cormoș a adus mesajul școlii de canto transilvănene, o bună stăpânire a expresiei, egalitate a registrației și comunicare convingătoare în variantele stilistice ale repertoriului (Premiul I). Mai inegale ca evoluție interpretativă, prezențele răsplătite „ex aequo” cu premiul II au totuși merite ca valoare vocală – soprana Rodica Butu, tenorul Adrian Dumitru. Poate am fi remarcat, nu neapărat cu subiectivitate, modul în care s-a comportat în concurs premiul III, căci Cătălina Pavăl Olaru are certe mijloace de comunicare muzicală. Juriul a decis să acorde, ca ultimă distincție oferită de Centrul Cultural, Premiul „Mihaela Agachi” tot împărțit egal între doi interpreți aflați la distanță temporală ca manifestare, căci este prima participare a tânărului student din anul întâi, basul Ștefan Lamatic (promisiune valorică importantă pentru viitor) și a treia participare a sopranei Elena Dincă, actualmente solistă a Operei Naționale București, aflată într-un inspirat progres vocal și stilistic, după finalul studiilor universitare.

Premiile speciale acordate de către Uniunea Criticilor „Mihail Jora” s-au îndreptat către vocea generoasă a Andreei Iftimescu, o mezzo-soprană de mare viitor și sopranei din Republica Moldova, Natalia Godovaniuc (Premiul „Martha Joja”); Bosovych Alina din Ucraina a primit premiul „Steliana Calos”, premiul acordat de Fundația ACCUMM s-a îndreptat către Cristina Vasilache și pianista Adela Lorincz. Pentru pianiști acompaniatori mai sunt conferite și Premiul „Doina Micu” – Adela Lorincz, Premiul „Suzana Szöreny” – duoul cameral George Ionuț Vîrban și Miriam Drașovean, oferit de către maestra corepetitoare Viorica Rădoi. Dincolo de palmares există încă numeroase alte talente ce urmează să-și perfecționeze mjloacele artistice, pentru viitoare participări.

Festivalul muzical care însoțește după-amiezele de concurs a avut două direcții repertoriale. Mezzo-soprana Claudia Codreanu și pianista Ina Oncescu l-au omagiat pe Musorgski, în programul aniversar UNESCO, cu ciclul Detskaia – Camera copiilor. O variată istorie de imagini sonore, recitări expresive, evocând impresionant de plastic lumea copilăriei, redată cu certă măiestrie de către acest cuplu cameral. Tot în cadrul aniversar s-au programat două Recitaluri Richard Strauss, un bogat florilegiu de lieduri în care mezzo-soprana Oana Andra și pianistul Alexandru Petrovici, pe de o parte, soprana Bianca Manoleanu și pianistul Remus Manoleanu pe de altă parte, au abordat cu remarcabilă măiestrie opera vocală camerală a marelui compozitor austriac. Cealaltă direcție de recitaluri propunea publicului un mesaj al muzicienilor moldoveni, în versiunea plină de culoare și spirit spectaculos a sopranei Cristina Simionescu, acompaniată de Cezara Petrescu, și un potpouriu de miniaturi vocale bănățene, propus cu modestie de soprana Dana Chifu și pianista Rozana Ardeleanu.

Ca întotdeauna, timpul pare mai scurt în cele trei zile ale Festivalului, probabil din cauza atâtor momente în care atenția și afectul se întâlnesc sub arcada sentimentelor. O mult așteptată încheiere a evenimentului, recitalul Corului Național de Cameră „Preludiu” dirijat de Voicu Enăchescu a adus, în lumea literaturii sonore sacre, acordul final, răsunând sub bolta catedralei municipiului Slobozia.

Casa natală a compozitorului Ionel Perlea, refăcută în condiții excepționale de către Centrul Cultural cu sprijinul Ministerului Culturii, întregește impresia că marele compozitor și dirijor ialomițean este în continuare prețuit și iubit de către cei care nu-l uită, din Ialomița și de pretutindeni. Ediția a XXIII-a a dovedit-o cu prisosință.