La Filarmonica bucureșteană, închiderea stagiunii 2013-2014
(Grigore Constantinescu – 26 iunie 2014)
Pentru ultimul simfonic al Filarmonicii „George Enescu” din stagiunea 2013 – 2014 s-a decis invitarea unui maestru al baghetei, dirijorul italian Gian Luigi Zampieri. Măiestria muzicianului oaspete – considerat ultimul discipol al celebrului Franco Ferrara, căruia îi datorează formarea artistică ce l-a propulsat spre o mare carieră internațională – ne promite o reușită de excepție a acestui final de stagiune.

De altfel, programul care ne este oferit evocă, în întregimea sa, ambianța meridională a muzicii, prin operă, concert și simfonism. Este vorba în debut de o piesă de succes al creației orchestrale rossiniene, Uvertura la opera comică „Coțofana hoață”, pagină viu colorată timbral și ritmic, însoțită întotdeauna de aplauzele publicului.

În continuare, cel de al Doilea Concert pentru vioară și orchestră de Nicolo Paganini argumentează renumele succesului continuu al acestei capodopere de virtuozitate strălucitoare și inspirație melodică romantică. Versiunea prezentată de Alexandru Tomescu, binecunoscută pretutindeni de melomani, are la rândul ei argumentele italianismului, prin cariera interpretului, care include și cucerirea titlului de laureat al Concursului Paganini, acum două decenii, la Genova. La argumentul de până acum se adaugă faptul că artistul continuă să se prezintre în fața publicului, într-un al doilea sezon, câștigat prin concurs, cu vestitul său Stradivarius Elder Voicu.

O călătorie prin Cetatea eternă, sub îndrumarea avizată a lui Gian Luigi Zampieri, ne cheamă apoi să admirăm o operă simfonică semnată de compozitorul Ottorino Respighi. Se știe, cele șapte coline ale marelui oraș sunt împodobite cu frumosul decor al străvechilor pini, martori ai unei istorii seculare. Printre cele mai importante partituri ale componisticii italiene din secolul trecut, poemul simfonic „Pini din Roma” descrie lumii întregi aceste peisaje ce împletesc poezia și eroismul, într-o spectaculoasă panoramare orchestrală.

Nu greșim spunând că cei care ascultăm, în 2 și 3 iulie, acest concert de la Ateneul Român, vom pleca de la serata muzicală a Filarmonicii cu gândul unei atrăgătoare călătorii de vacanță pe meleagurile Italiei, timp și spațiu de legendă.