Orchestra de tineret a Moldovei
(Grigore Constantinescu – 9 iulie 2014)
Unul dintre elementele de mare interes ale Festivalului Internațional „Vara magică”, oferit melomanilor bucureșteni de către Asociația Culturală Lanto Communication, este reprezentat de invitarea mai multor Orchestre europene de tineret. Este vorba de ansambluri care, de-a lungul stagiunii, nu își pot afla actualmente programarea, indiferent de succesul de public pe care l-au cunoscut performanțele lor. Acum însă, prioritatea prezențelor este subliniată în „Vara Magică”.

Primul dintre aceste ansambluri invitate va fi Orchestra de Tineret a Moldovei, care beneficiază de o colaborare cu tânărul dirijor român Gabriel Bebeșelea. Spre audiție ni se propune un program divers și atractiv, care situează la debut Concertul pentru vioară și orchestră de Felix Mendelssohn, poate prima partitură solistică de succes a Romantismului. Firește, contează la momentul respectiv și cel ce asigură susținerea solistică, violonistul din Republica Moldova Dumitru Pocitari, deja mult apreciat în performanțele sale europene.

În aceleași condiții, muzicienii moldoveni vor include în repertoriul lor o variantă tematică moștenită ca idee de la Antonio Vivaldi. Este vorba acum tot de Anotimpuri, doar că aparțin, în viziune contemporană, unui alt decor, așa cum își intitulează Astor Piazzola lucrarea – Anotimpurile din Buenos Aires.

Două creații prestigioase se adaugă, în partea a doua a concertului, din muzica rusă a secolelor XX și XIX. Mai întâi, descoperirea unei partituri semnate de Dmitri Șostakovici, mai rar cântată, Simfonia de cameră op.110 a, muzică ce îmbină detaliul cameral cu sonoritatea orchestrală.

În final Ceaikovski trezește nostalgiile romantice prin melosul încântător al Serenadei pentru orchestră de coarde, conferind ambianței Ateneului român inspirata atmosferă a unei plăcute seri de vară.