ROMANCE, un disc nou cu Ruxandra Donose
(Grigore Constantinescu – 28 iulie 2014)
Nume de răsunet pe toate scenele lirice și de concert ale lumii, mezzo-soprana Ruxadra Donose este o artistă pe care publicul meloman românesc nu o cunoaște doar din ecourile, transmisiile radiofonice, comentariile și cronicile presei internaționale. Distinsa artistă este adesea prezentă în stagiunile capitalei devenind, nu de puține ori, cap de afiș al evenimentelor lirice. De-a lungul carierei sale a fost interesată de diversitatea repertoriului abordat, păstrându-și totodată preferințele pentru anumiți compozitori, a căror muzică o interpretează.

Dacă vorbeam de evenimente de stagiune, iată că acum putem să comentăm apropiata lansare discografică pe care Ruxandra Donose o propune admiratorilor săi, sub emblema sugestivă de ROMANCE. Sunt încredințat că și de data aceasta este vorba de preferințe – și de succese aș adăuga – iar așteptarea acestui moment, la mijlocul verii, consider că trebuie pregătită din vreme.

Ce anume a ales Ruxandra Donose? Din lumea lirică, Habanera și Seguidilla, din Carmen de Bizet, apoi marea arie a lui Eboli din Don Carlo de Verdi, cele două imagini muzicale complementare ale eroinei principale din Samson și Dalila de Saint Saëns, tot din opera romantică franceză Aria Lacrimilor din Werther de Massenet. Firește, acest repertoriu se întregește cu succesele repurtate în stagiunile de concert, fie că este Moartea Cleopatrei sau momentul solistic principal al Margueritei din legenda dramatică Damnațiunea lui Faust, capodopere ce poartă semnătura aceluiași mare romantic, Hector Berlioz. Cred că, potrivit cu umorul ce o caracterizează, se justifică opțiunea pentru o pagină din repertoriul de operetă, aria Elenei din celebrul titlu al lui Offenbach, La Belle Helene. O excepție, în lista acestor opțiuni din literatura vocală romantică franceză? Am putea să o considerăm astfel, dacă nu uităm că opera Don Carlo de Verdi – din care artista cântă marea arie a lui Eboli – a cunoscut prima sa versiune în varianta franceză destinată premierei absolute la Opera Mare din Paris.

Discul este realizat de Casa Radio, cu înregistrări efectuate anul acesta, în Studioul de concerte al Radiodifuziunii, între 14 – 18 aprilie 2014, în compania Orchestrei Naționale Radio, dirijate de Tiberiu Soare. Recitalul Romance este neîndoios, un dar oferit nouă, melomanilor, de marea cântăreață Ruxandra Donose.