Trei luni de muzică internațională în vara bucureșteană 2014
(Grigore Constantinescu – 2 septembrie 2014)
De obicei, la începutul lunii iulie, suntem în preajma concertelor de închidere a stagiunii muzicale bucureștene. Așa cum ne-am obișnuit însă, de câțiva ani, finalul lunii iunie nu înseamnă totodată și că în viața culturală a Capitalei se așterne liniștea nopților estivale. Ateneul Român, datorită societății culturale Lanto Communication, primește în continuare oaspeți, muzicieni care susțin concerte și, pe de altă parte, melomanii dornici să asiste la evenimentele muzicale. De obicei, aceste evenimente sunt gândite altfel decât programele de pe parcursul anului, căci pe podiumul Ateneului Român evoluează interpreți care acceptă să se întâlnească cu publicul în formule variate, capabile a răspunde propriilor preferințe. Festivalul Internațional Magic Summer a propus un program de nouă concerte, pentru lunile iulie – august. Ca proiect special, pentru aniversarea celor 555 ani de existență a Capitalei, cinci concerte simfonice s-au aliniat pe aceeași tematică, sub genericul „Orchestrele de tineret salută Bucureștiul”. Ca invitați, în afara celor două ansambluri românești – Orchestra „Simfonietta”, dirijată de Horia Andreescu și Ochestra Română de Tineret, la pupitru Cristian Mandeal – publicul venit la la Ateneului Român a urmărit evoluția Orchestrei de Tineret din Moldova (dirijor Gabriel Bebeșelea), Orchestrei Naționale de Tineret din Spania (dirijorul berlinezul Lutz Koehler) și Orchestrei Naționale de Tineret din Franța (dirijor americanul Dennis Russell Davies). De remarcat că în repertoriul acestor formații cu muzică clasică, romantică, modernă s-au inclus și lucrări simfonice de Richard Strauss, compozitorul sărbătorit în 2014, la împlinirea a 150 de ani de la naștere (Till Eulenspiegel, Așa grăit-a Zarathustra, Suita Rosenkavalier). Deci din start factura internațională a festivalului proiectat de Lanto Communication – director Dorin Ioniță, are amprentă internațională. Aceasta cu atât mai mult cu cât, alături de maeștri ca Valentin Gheorghiu, Marin Cazacu, Alexandru Tomescu, au fost invitați în recitaluri și concerte camerale muzicieni români ce-și desfășoară cariera internațională peste hotare – violoniștii Mihaela Martin, Liviu Prunariu, pianista Maruxa Lorente și alții...

Între final de august și început de septembrie, muzica internațională cântată în București se află la cumpăna acestui Festival estival, de care ne-am despărțit la 27 august, și Concursului Internațional, „George Enescu”, ediția a XIV, care abia se pregătea să înceapă, desfășurându-se între 6 și 26 septembrie, sub conducerea președintelui de onoare, Ioan Holender. Am fi spus că intervine o pauză de o săptămână, dar tocmai atunci avea loc și Concursul de Dirijat propus de „Jeunesess Musicales”. Ce rost avea această competiție tampon? Conducerea Concursului „George Enescu” a decis ca programele simfonice inaugurale să fie dirijate de către laureații acestei competiții dirijorale. Nu se cunoaște, la momentul realizării acestui material, niciun nume de laureat. Avem însă posibilitatea, pe viitor, de a oferi detalii ale acestui al doilea eveniment internațional al anotimpului estival.

Mesajul ediției 2014 a Concursului Enescu este: „România contează!”. Cu o tradiție de a lansa artiști deveniți mari nume ale muzicii clasice de astăzi, Concursul „George Enescu” consolidează, în alternanță cu Festivalul „George Enescu”, importanța României ca jucător pe piața culturală internațională. Concursul reprezintă deopotrivă o oportunitate pentru tinerii muzicieni din România și din întreaga lume precum și un brand care vorbește despre identitatea culturală a românilor. Este singura competiție de acest gen din România, recunoscută de forurile internaționale de specialitate, care se desfășoară la Ateneul Român și la Universitatea Națională de Muzică din București.

Concursul cuprinde patru secțiuni competiționale: Vioară, Violoncel, Pian și Compoziție. Primul simfonic inaugural (6 septembrie), al Secțiunii de vioară, are drept soliști doi laureați din edițiile anterioase – violonistul Alexandru Tomescu (laureat în 1999) interpret al Concertului pentru vioară și orchestră în mi minor, op.64 de Felix Mendelssohn-Bartholdy și pianistul Amir Tebenikhin (laureat 2009), solist al Concertului în la minor pentru pian și orchestră, op.16 de Edward Grieg. Sperăm că vom comenta mai pe larg desfășurarea întregului Concurs, cu precizarea că Ediția a XIV-a aduce pe scenă mai mult de 230 de concurenți, veniți de pe 5 continente și din 36 de țări. Organizatorii au decis că accesul publicului la competiție, concerte și recitaluri este liber.

Cea de a treia lună a anotimpurilor calde se încheie cu un al treilea festival internațional de muzică. La finele lunii septembrie se desfășoară ediția a doua RADIRO, altfel spus Festivalul Internațional al Orchestrelor Radio (20-27 septembrie 2014 – Studioul de Concerte „Mihail Jora” al Societății Române de Radiodifuziune). Veritabil epilog al verii muzicale internaționale bucureștene, programul acestei noui ediții reunește Orchestra Finnish Radio Symphony, Orchestra Națională Radio, Prague Radio Symphony Stuttgart, Radio Symphony și Orchestre National de France. Concertele promit manifestări impresionante prin dirijori – Cristian Mandeal, Joshua Weilerstain, Tiberiu Soare, Ondrej Lenárd, Case Scgliona, Stéphane Denève, Vassilly Sinaisky, dar și prin prezențe solistice: pian – Jonathan Biss, Jan Simon, Horia Mihail; vioară – Nikolaj Znaider, Alexandru Tomescu, Vadim Gluzman; voce – soprana Karariná Jovanovic, mezzo-soprana Ruxandra Donose. Ca și în privința Concursului Internațional „George Enescu” acest ultim grupaj din triada festivalieră internațională merită deplin comentarii post festum, pentru a se sublinia cât de frumos sună Bucureștiul în anotimpul vară-toamnă, de ce iubim sălile noastre de muzică și, ca emblemă națională, inima țării noastre, Ateneul Român.