Festivalul RADIRO - avanpremieră
(Grigore Constantinescu – 18 septembrie 2014)
Festivalul RADIRO, aflat la cea de a doua ediție, director de onoare dirijorul Cristian Mandeal, va începe, în studioul de concerte al Societății Române de Radiodifuziune, organizator al evenimentului, sâmbătă 20 septembrie. Desfășurarea programului va dura însă până sâmbătă 27 septembrie, astfel că, pentru cei interesați, vom prezenta în continuare concertele săptămânii viitoare, în ordinea programării ansamblurilor simfonice participante.

Luni, la orele 19, la pupitrul Orchestrei Simfonice Radio din Praga se află dirijorul Tiberiu Soare, cu două lucrări romantice Antonin Dvořák: Concertul în sol minor pentru pian și orchestră, op.33, solist Jan Simon și Simfonia I în Re major „Titanul” de Gustav Mahler. În seara de marți, un al doilea program al aceleiași orchestre, îl are solist pe pianistul Horia Mihail, interpret al lucrării lui Richard Strauss, Burlesk pentru pian și orchestră și, tot ca omagiu celui aniversat anul acesta, Suita straussiană Cavalerul rozelor. Din repertoriul muzical ceh, ansamblul dirijat de Ondrej Lenard a ales altă o simfonie de A. Dvořák, cea de a VII-a, în re minor, op.70.

Pentru zilele de mijloc ale săptămânii, miercuri și joi, oaspetele publicului Festivalului Radiro este Orchestra Simfonică Radio Stuttgart, ce va evolua sub bagheta lui Stéphane Denève. Miercuri seara o reascultăm pe mezzo-soprana Ruxandra Donose, cântând muzica lui Maurice Ravel inspirată din basmele Șeherezadei. Componistica lui Richard Strauss este prezentă cu două poeme simfonice Don Juan op.20 și Moarte și transfigurație op.24. Programul se încheie cu vârtejul muzical dansant al piesei orchestrale La Valse de Maurice Ravel. A doua seară a Orchestrei Radiodifuziunii din Stuttgart propune un dialog al maeștrilor, Béla Bartok, Concertul nr.2 pentru vioară și orchestră, solist Nikolaj Znaider și Simfonia a IV-a în mi minor, op.98 de Johannes Brahms.

Penultimul program al Festivalului Radiro îl are ca solist pe Al. Tomescu, cu Concertul pentru vioară și orchestră, op.8 de Richard Strauss, în dialog cu Orchestra Națională Radio, dirijor Case Scaglione, alături de Preludiul la după-amiaza unui faun de Debussy și Simfonia a III-a în fa major de Brahms.

În finalul celei de a II-a ediții a Festivalului Radiro, Orchestre Nationale de France condusă de Vassilly Sinaisky, interpretează fragmentul Traumerei am Kamin din opera Intermezzo de Richard Strauss. Concertul în la minor pentru vioară de Glazunov, solist Vadim Gluyzman și, în încheiere, Simfonia a II-a în mi minor op.27 de Serghei Rachmaninov.