Krzsysztof Perderecki la deschiderea stagiunii ONR
(Grigore Constantinescu – 13 octombrie 2014)
În această săptâmână, vineri 17 octombrie, deschiderea stagiunii Orchestrei Naționale Radio se anunță ca un eveniment deosebit. În programul simfonicului inaugural sunt incluse două lucrări ale marelui compozitor polonez contemporan Krzsysztof Perderecki care, la mai mult de un deceniu de când a dirijat, în 2001, un concert în programul celei de a XV-a ediții a Festivalului Internațional „George Enescu”, este din nou oaspetele românilor.

Cu o zi înainte de concert, muzicianul a fost invitat de către Universitatea Națională de Muzică din București, pentru a participa la conferirea înaltului titlu științific-artistic de „Doctor Hohoris Causa” al prestigiosului Institut român.

Așa cum spuneam, Orchestra Națională Radio, a programat în deschiderea stagiunii sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare, audiția „Capriciului pentru vioară și orchestră” de Penderecki, beneficiind de prezența solistică a renumitei violoniste Patrycja Piekutowska. Nu mai puțin interesantă este, sub aceiași semnătură, cea de a doua lucrare aleasă de directoarea Formațiilor muzicale radio, muzicologul Oltea Șerban Pârâu, „Chaconna pentru orchestră de coarde”. Ca și alte momente cuprinse în marele ciclu al Requiemului polonez, există și aici o dedicație, „În memoria Papei Ioan al II-lea”, gând sonor pios ivit în sufletul lui Penderecki, la vestea plecării din viață a prea sfântului Părinte al Catolicismului. Compunerea acestui moment solemn reflectă gândirea stilistică a muzicianului ce atingea vârsta maturității, sinteză a compozitorului în spiritul celor mai superbe tradiții ale muzicii europene.

Tiberiu Soare mai propune, în deschiderea stagiunii ONR, și două capodopere ceaikovskiene: Uvertura fantezie „Romeo și Julieta”, inspirată de tragedia lui Shakesperare și, pornind de la poemul lordului Byron, Simfonia „Manfred”, spectaculoasă narațiune orchestrală romantică, mult îndrăgită de melomani.