Festivalul Internațional TOAMNA MUZICALĂ CLUJEANĂ, ediția a 48-a
(Grigore Constantinescu – 26 octombrie 2014)
Între 3 - 24 octombrie 2014 s-a desfășurat la Cluj-Napoca cea de a 48-a ediție a Festivalului Internațional Toamna Muzicală Clujeană. Este un eveniment anual care a cucerit un binemeritat prestigiu pe plan național dar și în coordonatele vieții muzicale de pe toate meridianele. Diversitate repertorială și de genuri muzicale, de la vocal-simfonic la jazz, muzică din zona folclorului, pe de o parte, strategia invitării artiștilor din întreaga țară dar și de peste hotare demostrează capacitatea organizatorilor Festivalului de a capta atenția lumii muzicale și melomanilor ardeleni.

Publicul bucureștean nu a avut prilejul de a urmări prin transmisiuni în drect – radio sau televiziune – concertele acestei ediții, așa că merită să consemnăm câteva evenimente: Concert aniversar Cornel Țăranu. Aurel Stroe opera „Orestia III”, recital Noaptea chitarei spaniole, recital Analia Seles, „Vă place… Tango?”, Concert „In memoriam Ștefan Ruha”, recitalul Ansamblului „Napocelli”, recital de pian Dana Borșan, concert simfonic Horia Andreescu.

Momentul solemn al încheierii celei de a 48-a ediții – vineri 24 octombrie – este găzduit de sala Colegiului Academic al Universității clujene, locație în care, după 1950, s-au desfășurat până în anul 2003, stagiunile Filarmonicii clujene. Melomanii au fost invitați să urmăreascâ un program vocal-simfonic dirijat de muzicianul francez Jean-Paul Penin, personalitate marcantă a vieții muzicale pariziene. Firește, oaspetele Festivalului a ales în programul său cu Filarmonica din Cluj două capodopere ale muzicii franceze romantice – „Messe solennelle de Sainte Cécile” de Charles Gounod și impresioniste – imaginile simfonice „Marea” de Claude Debussy. Soliștii Missei de Gounod sunt soprana Iulia Isaev, tenorul Héctor López, bas baritonul Sándor Árpád de la Opera Maghiară din Cluj, iar Dirijorul corului Filarmonicii din Cluj-Napoca este Cornel Groza.

Pentru cei care au urmărit an de an acest Festival muzical din inima Ardealului, interesul unui asemenea eveniment este pilduitor, demonstrând valoarea și prestigiul vieții noastre muzicale naționale.