Oaspeți români la Filarmonica bucureșteană
(Grigore Constantinescu – 12 noiembrie 2014)
Un concert susținut de doi artiști români de prestigiu internațional, pianista Ilinca Dumitrescu și violonistul Sherban Lupu, a atras în sala mare a Ateneului Român iubitorii artei muzicale românești care reprezintă două secole de școală componistică.

Interpreții și-au dovedit interesul pentru creația națională, de-a lungul anilor. Reunirea realizărilor într-o formulă tematică de recital, o considerăm simbolică. În mijloc de secol XIX, Ciprian Porumbescu a dăruit compatrioților flacăra talentului său, prezent și în șiragul de piese pianistice pe care, cu eleganța-i recunoscută, Ilinca Dumitrescu le-a oferit publicului. Destinul artistului, frânt de împrejurările unei vieți prea repede curmate, se continuă, la final de Romantism și în prima jumătte a secolului următor, prin măreția împlinită a compozitorului George Enescu. Maestrul moldav a dus mai departe, pe drumurile pasiunii creatoare, mesajul lui Porumbescu. Dar, cum am aflat în seara concertului, nu îi cunoaștem îndeajuns creația, dincolo de capodopere. Cu un devotament exemplar, Sherban Lupu a cercetat arhivele documentelor enesciene, readucând la lumină și îngrijind manuscrisele a numeroase lucrări abandonate uitării. O parte le-am ascultat în momentul de mijloc al acestui concert, cuprinzând piese pentru vioară solo și piese de duo, vioară și pian, unele existente acum pe partituri exemplar editate de Institutul Cultural Român.

Pentru că o concluzie a acestei seri, care a cuprins și minunatul „Carillon nocturn” cântat de Ilinca Dumitrescu trebuia să fie finalizată cu o capodoperă, am ascultat „Sonata a III-a, în caracter popular românesc” de George Enescu, versiune interpretativă de excepție, realizată în acest parteneriat elitar de către cei doi mari muzicieni, cu emoția regăsirii unei istorii ce nu-și merită nicicând uitarea, ci permanenta prețuire.