Omagiu lui Dumitru Capoianu
(Grigore Constantinescu – 18 noiembrie 2014)
Ideea directorului general al Filarmonicii bucureștene, Andrei Dimitriu, de a realiza în rotonda Anteneului Român un memorial al personalităților muzicii noastre este un semn binevenit al rezistenței prin cultură într-o epocă a ignorării valorilor noastre artistice. În ultima perioadă, busturile lui Sergiu Celibidache și Ștefan Gheorghiu și-au aflat locul potrivit, reamintind melomanilor vibrația neîncetată a personalităților lor.

Recent, concertul filarmoniștilor, dirijat de un maestru prestigios, Camil Marinescu, a prilejuit rememorarea personalității compozitorului Dumitru Capoianu, la 85 de ani de la naștere, adăugând în rotondă bustul artistului, în viziunea artistică a sculptoriței Elena Surdu-Stănescu. Concertul a debutat cu o lucrare caracteristică tempementului creatorului – „Șase bisuri și un Preludiu”. Între glumă și sentiment, discursul muzical și-a impus ideile caracterisice unui stil compozițional alcătuit din orchestrație, melos, ritmuri de jazz și imagini filmice, sub gestul dirijoral al lui Camil Marinescu, vioara măiastră a concertmaestrului Mioara Moronianu și sunetul naiului cântat de Dalila Cernătescu. A urmat „Concertul în re minor” de Mozart, dezinvolt desfășurat cu talent și stil de pianistul german de origine română Cristian Niculescu și, pentru final, Simfonia I, „Eroica enesciană” de George Enescu.

Dumitru Capoianu, timp de mai mulți ani directorul Filarmonicii bucureștene, și-ar fi dorit să asiste la un asemenea program, așa cum exigența celui care, multă vreme, a controlat calitatea înregistrărilor Radiodifuziunii ar fi fost mulțumit de ceea ce asculta. Opera sa componistică nu trebuie uitată, bogăția tematică și diversitatea stilistică impunându-i prezența în istoria muzicii românești. Cu mulți ani în urmă, Dumitru Capoianu, în tandem cu cineastul Ion Popescu Gopo, a cunoscut prima consacrare internațională prin câștigarea premiului „Palme D’or” la Cannes, în 1957. De-a lungul timpului, laurii își păstrează strălucirea, luminând bustul ce se află găzduit acum la Ateneul Român.