„Salut voios de pionier”
(Grigore Constantinescu – 8 decembrie 2014)
coperta CDPrintre cele dintâi programe ale finalului de an 2014, publicul a fost invitat, în Studioul de Concerte „Mihail Jora” al Radiodifuziunii, să urmărească un concert-spectacol multimedia, intitulat „Salut voios de pionier”, imagine sonoră remember inspirată de împlinirea a 25 de ani de la evenimentele din decembrie 1989. Principalul protagonist era Corul de copii Radio, firește cu membrii săi de acum, interpretând acest concert-spectacol în fața celor care, cu decenii în urmă, fuseseră membrii acestei minunate formații ce ne-a încântat de atâtea ori de-a lungul anilor.

Actualul dirijor al ansamblului, Voicu Popescu, de peste două decenii conducător al producțiilor artistice ale formației Radiodifuziuni, ne propunea o viziune obiectivă, necesară evocării fenomenului istoric și social pe care generațiile adulte le-au trăit și pe care mulți tineri doresc să-l cunoască îndeaproape. După cum îmi mărturisea muzicianul aflat la pupitrul spectacolului, montajul realizat prin mijloace multimedia cuprinde cântece pionierești, uteciste, de tineret, interpretate live, jocuri și versuri ale lumii copiilor, inspirate de trăirile vârstei, construind un contrapunct combinatoriu între universul ludic, candid al copilăriei și, pe de altă parte, condiționarea agresivă a tezelor ideologice care au caracterizat perioada comunismului în România. Aceste imagini-sunete ale existenței organizațiilor pionierești, timp de patruzeci de ani, s-au întregit prin audierea unor selecții de înregistrări radiofonice, a unor filmări de televiziune cu spectacole omagiale, din epoca evocată, în scopul conturării unui mozaic panoramic menit să readucă în memoria spectatorilor paginile istorice ale contextului care și-a încheiat existența în luna decembrie 1989. Ideea repertoriului selectat de autorul concertului, în colaborare cu compozitorul Ioan Dobrinescu, a luat ființă prin încântătoarele voci ale Corului de Copii, readucându-ne în memorie unele dintre cele mai cunoscute cântece ale timpului – de drumeție, de cravată, de steag, de muncă, de patrie, de partid, fotograme sonore ale comandamentelor ideologice ce creau sentimentul că partidul era egal Patria.

Derularea acestui concert-spectacol reunea, alături de Corul de copii Radio, Corul „Sound”, o formație de instrumente de alămuri, pianista Magdalena Faur, doi actori prezentatori. Firește, saltului în timp i-a urmat simbolul actualității, unind toate generațiile. După mixajul repertorial comentat, ultima secvență muzicală a serii a fost intonarea de către interpreți și public a străvechii cântări de Crăciun, „O ce veste minunată...!”

Darul copiilor cântăreți a continuat prin lansarea, după încheierea programului, a discului editat de Casa Radio „NOI UMBLĂM ȘI COLINDĂM”, în interpretarea formației corale dirijate de Voicu Popescu. A fost scrisoarea lor către viitor, cu muzica sărbătorilor, scrisă și adresată nouă de vocile cristaline ale copiilor.