Cele trei Dive
(Grigore Constantinescu – 15 decembrie 2014)
Pentru că, la final de an, se potrivesc bine și bilanțurile, să subliniem ideea nouă, promovată de conducerea formațiilor Radio, în lansarea de programe noi în stagiune. Unele dintre aceste programe – cum ar fi „Duelul viorilor”, „Pianul călător” sau „Cele trei Dive” – au cunoscut un evident succes, apreciat de public pentru continuitatea lor. Mai ales că transmisiunile radiofonice în direct amplifică în plan național prezențele interpretative și diversitatea repertorială.

Pentru concertul cu „Cele trei Dive”, de vineri seara, audiția radiofonică permitea astfel o mai bună observare a evoluțiilor scenice, captate cu rigoare de microfon. Este adevărat, poate că divele din primele ediții erau mai... „Vedete”, dar și acum, invitatele concertului desfășoară, pe scenele teatrelor internaționale, o activitate meritorie.

Caracteristica de ansamblu a acestui concert, realizat sub bagheta dirijorului italian David Crescenzi, pare a fi preocuparea solistelor pentru viitorul evoluțiilor vocale. O demonstrează mai ales Teodora Gheorghiu, care întreprinde o acțiune de modificare repertorială, inclusiv pentru o „altă” orientare a glasului, abandonând, asemenea Magdei Ianculescu, cu multă vreme în urmă, coloratura în favoarea fach-ului de soprană lirică spre spinto. Deocamdată Mimi din „Boema”, Margueritte din „Faust” marchează unele schimbări de registrație, tehnică și volum, poate încă nu îndeajuns de convingătoare ca rezolvare.

Aurelia Florian, soprana premierei cu „Traviata” la Opera Națională Română, „apasă” și ea pe pedala de accelerație, pornind din operele de tinerețe ale marelui romantic („Battalia di Legnano”, „Luisa Miller”), în dorința cuceririi repertoriului dramatic verdian, pentru care speră în mai consistente soluții spectaculare.

Între vocile celor două soprane, care caută cu evidență alte perspective pentru glasurile lor, s-a aflat mezzo-soprana Roxana Constantinescu. După propria mărturisire, în interviul difuzat pe postul de radio, a ales însă stabilitatea în spațiul istorico-stilistic al belcantorului, de la Bellini la Donizetti. Pentru diversitate, câteva duete (cam scurte, însă poate mai ușor de pregătit înainte de concert), ne-au oferit un spațiu al „bunelor intenții” manifestate în colaborările de perechi ale vocilor solistice.

Dirijorul David Crescenzi acompaniază cu abilitate evoluțiile vocal-interpretative și dăruiește publicului adevărate satisfacții în pagini orchestrale cu uverturi și intermezzi.

Întregind preferințele tradiționale ale publicului pentru muzica italiană, majoritară în selecția celui de al patrulea program „Cele trei Dive”, să încurajăm cariera de plină tinerețe a vocilor invitate pe podium și la microfon!