În întâmpinarea Sărbătorilor, baletul „La fille mal gardée” de Herold și Lanchberry în premieră bucureșteană
(Grigore Constantinescu – 15 decembrie 2014)
Așteptam cu interes la Opera Națională Română București cea dintâi premieră coregrafică a stagiunii, cu baletul pantomimă „La fille mal gardée”. Spectacolul, în coregrafia lui Jean Dauberval, a avut premiera la Bordeaux, în 1 iulie 1789, o versiune revizuită a partiturii unui compozitor necunoscut. Baletul a cunoscut în epocă un succes deosebit, până în primele decenii ale secolului XIX, fiind prezentat exclusiv pe cântece populare franceze. Mai târziu, baletul acesta cunoaște o versiune nouă, în care principalele trăsături muzicale, legate de subiectul inițial, aparțin contribuțiilor componistice ale lui Ferdinand Hérold, nu lipsite de eleganță, deși încă tributare divertismentului și motivelor ritmico-melodice preluate din opere comice italiene ale epocii. În aranjamentul lui Hérold, pe coregrafia lui Jean Aumer, premiera a fost astfel reluată la Théatre Porte Saint Martin, Paris, în 1828, forma definitivă aparținând lui Petipa. După mai bine de un secol, baletul este prezentat în coregrafia lui Sir Frederick Ashton, cu versiunea muzicală rearanjată de John Lanchberry, la Royal Opera House, Covent Garden, Londra, în 28 ianuarie 1960.

Prima montare pe scena Operei din București (20 aprilie 1980) aparține coregrafei Alexa Mezincescu, după indicațiile lui Petipa, cu decoruri Roland Laub, costume Elisabeta Benedek și soliștii Cristina Teodorescu, Cristian Crăciun, Adrian Gheorghiu, Gheorghe Angheluș.

Afiș Actualmente, premiera preia coregrafia de la Covent Garden a lui Sir Frederick Ashton, poducție supervizată de Jean-Pierre Jouventin și Malin Thoors, pregătită pentru scena bucureșteană de Johan Kobborg și un grup de coraboratori din Marea Britanie – scenografia de Osbert Lancaster, Natalia Stewart – costume, Douglas Nicholson – decoruri, consultant coregrafie Michael O’Hare. Într-un recent interviu acordat cotidianului „România liberă”, directorul general al Operei, Răzvan Ioan Dincă, declara despre acest spectacol: „...«La fille mal gardée» – un spectacol coregrafic ce nu s-a jucat de mult timp în Opera Națională – un spectacol de sărbătoare și de Sărbători în același timp. El înlocuiește în acest an în repertoriu „Spărgătorul de nuci”, văzut ca un spectacol tradițional de Crăciun. Dar și acest spectacol, „La fille mal gardée”, este de familie și de Crăciun. Așa cum de fiecare dată când te uiți la televizor și vezi pe toate posturile «Singur acasă» înseamnă că se apropie Crăciunul”. Buna dispoziție, coloristica, mișcarea antrenantă și plastica de pași-brațe, salturi ale dansatorilor și soliștilor au atras entuziasmul publicului.

A fost un nou prilej să admirăm superba evoluție a Alinei Cojocaru (Lise), secondată admirabil ca partener, viguros și expesiv în Colas, de Robert Enache. Personaje descinse din snoave, Mama Simone – în travesti Johan Kobborg și pămpălăul Alain – Cristian Preda au fost excelenți prin compozițiile lor comice, „sarea și piperul” acestei vesele istorioare care, după cum am constatat, se bucură de „tinerețe fără bătrânețe” în istoria de secole a baletului clasic. Într-adevăr, un minunat Dar de Crăciun.