Avancronică
(Grigore Constantinescu – 5 februarie 2015)
Desigur, scopul recomandărilor muzicale de stagiune se împlinește și prin comentarea unui repertoriu mai rar programat de-a lungul derulărilor de titluri înscrise pe afiș. Avem astfel, pentru 11 februarie, în ceea ce a ales Orchestra de Cameră Radio, sub conducerea dirijorului și violonistului Ladislau Horvath, două lucrări cu care publicul nostru nu este familiarizat.

Atras în mare măsură de genurile camerale, de linia discursului poetic schumannian și tradiția beethoveniană, francezul Ernest Chausson este un artist care s-a lăsat cuprins de visarea romantică. La mijlocul unei existențe de durată medie, compunerea Concertului pentru pian, vioară și cvartet de coarde l-a preocupat o îndelungă perioadă. Succesiv, încheie mai întâi mișcarea a treia (1889), apoi Siciliana (1890) și, de abia apoi, partea întâi și finalul (1891). Prima audiție, la Bruxelles, în 1892, este o certă reușită, confirmată de reluarea lucrării, puțin mai târziu, la Paris, în cadrul concertelor Societății Naționale de Muzică. Concertul este dedicat lui Eugène Ysaye. Cariera aceste lucrări poate fi considerată dicretă, meritul interpreților fiind cu atât mai mare. Pianista Dana Borșan, împreună cu violonistul Ladislau Horvath vă invită să descoperiți această muzică.

Într-o cronologie inversă, la începutul carierei componistice a lui Georges Bizet se situează Simfonia în do major, realizată în 1855, deci cu două decenii înaintea operei Carmen. Între aceste două repere se află, de fapt, întregul său drum de creator. Ceea ce doar bănuim în Simfonie se va confirma în operă, de la simțul dramatic, care a evoluat mult, la limbajul orchestral și invenția melodică, supuse de asemenea unei treptate îmbogățiri. Simfonia în do major oglindește influența lui Charles Gounod, a cărui primă simfonie este aproape contemporană cu partitura lui Georges Bizet. Prin comparație, muzica lui Gounod a rezistat însă mai greu examenului de asimilare în marele repertoriu. Jocul hazardului a făcut ca lucrarea lui Bizet să nu se cânte în acea vreme. Partitura a fost descoperită de-abia în 1932, și prezentată în primă audiție în 26 februarie 1935 la Basel, de către Felix Weingartner. Mai lipsea puțin până la un secol și s-ar fi împlinit destinul basmului cu „frumoasa din pădurea adormită”! Frumusețea acestei muzici o veți cunoaște acum, în interpretarea Orchestrei de Cameră Radio și a dirijorului Ladislau Horvath.

Miercuri, 11 februarie 2015, ora 19.00
Sala Radio
ORCHESTRA DE CAMERĂ RADIO