Eveniment artistic la Televiziunea Națională
(Grigore Constantinescu – 9 februarie 2015)
Sâmbăta trecută postul Tvr 3 ne-a dăruit un eveniment deosebit, o ofertă neașteptată pentru publicul nostru de pretutindeni. De multă vreme ne exprimam regretul că Televiziunea Națională a abandonat aproape în întregime producțiile artistice ale vieții muzicale românești. Greu ne-am obișnuit cu ignorarea spectacolelor de operă și balet, realizate pe marile scene ale țării, deși preluarea lor face parte din activitatea profesională a posturilor de televiziune locale, care adesea transmit spectacole în direct.

Iată că munca pasionantă a managerului Operei Naționale Române din Iași, regizoarea Beatrice Rancea, a deschis acum calea către publicul nostru, către întreaga țară. Edițiile festivaliere dedicate Operelor naționale au devenit la Iași un punct de atracție la care se adaugă și alte momente. Acum am privit, la oră de mare audiență, Gala Extraordinară pentru Anul Nou, primul spectacol din 2015 desfășurat pe scena Operei din Capitala Moldovei. Ideea are multiple valențe, de la prezențele artistice din program până la invitația specială a realizatorului, marea artistă a baletului românesc, actualmente maestru coregraf, Ileana Iliescu. Managerul Beatrice Rancea a proiectat și un moment aniversar, dedicat carierei octogenarului Maestru Petre Sbârcea, dirijor cu ilustru renume în țară și peste hotare.

Pentru a da strălucire sărbătoririi, majoritatea momentelor de muzică au avut la pupitrul Orchestrei Naționale a Operei Române un discipol de succes al muzicianului Petre Sbârcea, dirijorul Gabriel Bebeșelea. La o asemenea gală, creată de Ileana Iliescu, muzica Noului an 2015 a fost aleasă din sipetul sonor cu bijuterii muzicale ale Romantismului. Suficient să amintim câteva nume de compozitori, de la Bizet, Dvorak și Strauss, la Borodin, Ceaikovski sau Gounod. Muzică și dans, cu ansamblul de balet al teatrului ieșean, cu balerini soliști de la opera clujeană sau din Japonia, au fost „prinse” de înregistrarea spectacolului de către studioul Tvr Iași. Să adăugăm luxurianta alcătuire scenografică, bogăția decorurilor și costumelor pentru a înțelege că un astfel de act artistic ne poate reprezenta oriunde, contribuind neîndoios la faima culturii muzicale ieșene, de recunoscută valoare.

Revenind la ideea inițială, într-adevăr, Televiziunea națională poate și trebuie să pledeze pentru valorile noastre artistice. Acum și în viitor!