„Silvia” de Kálmán la Centenar
(Grigore Constantinescu – 25 martie 2015)
În acest an, „Csárdásfürstin – Silvia” sărbătorește o vârstă importantă, o sută de ani de la premiera absolută, aplaudată în 1915 de publicul „Teatrului Johann Strauss” din Viena. Iată un prilej ca această capodoperă a genului să se reîntâlnească cu succesul și la București, în noua sală a Teatrului Național de Operetă și Musical „Ion Dacian”.

Firește, faima acestui titlu, de la începutul secolului trecut, a continuat să atragă spectatori, iar scena lirică a Capitalei și-a ținut promisiunea de a readuce în actualitate principalele titluri istorice ale repertoriului. Ca o garanție a succesului, Teatrul și-a invitat publicul la „Silvia” de Emerich Kálmánn, într-o regie ce păstrează linia tradițională a operetei romantice, prin montarea lui Kerényi Miklós Gábor – KERO, cu costume, decoruri, concepție muzical-scenică dar, mai ales, participarea de valoare a interpretărilor. În rolul titular, o autentică primadonă, soprana Tina Munteanu, în 2010 câștigătoarea Trofeului „Ion Dacian” la concursul anual organizat de Teatrul Național de Operetă. Este prima vedetă a afișului, capabilă să susțină revenirea acestui spectacol, la sfârșitul săptămânii trecute.

Dar plăcerea iubitorului de operetă este amplificată și de creațiile celorlalți interpreți prezenți în distribuția pe care am urmărit-o sâmbătă seara. Am revăzut pe aproape toți artiștii teatrului, urmăriți întotdeauna cu afecțiune, răsplătiți cu aplauze de public: carismatica Amelia Antoniu, romanticul Florin Budnaru, virtuozul compozițiilor actoricești, Cătălin Petrescu, entuziasmanta Gladiola Nițulescu, rezoneurul Ștefan Popov, Mihnea Lamatic, Viorel Ciurdea, Ernest Fazekas, Marius Mitrofan.

Această veritabilă familie a operetei și-a demonstrat forța artistică, bucurând o sală arhiplină de spectatori care le-au subliniat cu aplauze performanțele, încheind cu ovații reprezentația aniversară a „Silviei”. O reîntâlnire și cu melodiile de neuitat ale lui Kálmán, „Cum să trăiești fără dragoste”, „Fetițele vesele de la cabaret”, „Cântă țigane”, valsuri și ritmuri antrenante, dăruite nouă de soliști, dansatori, ansamblul coral condus de Gabriel Popescu și orchestra autoritar stăpânită de dirijorul Ciprian Teodorașcu. O urare meritată la centenarul „Prințesei Csardasului” – Trăiască Opereta!