Premieră la Opera Comică – Un alt Figaro
(Grigore Constantinescu – 5 aprilie 2005)
Ideea lui Giovanni Paisiello de a scrie o operă „Bărbierul din Sevilla”, avându-l ca erou pe Figaro, s-a bucurat de succes la alți doi compozitori mai tineri – Mozart și Rossini. Nemulțumit că acesta din urmă îi prelua personajul, Paisiello i-a interzis să compună o operă cu Figaro, să-i pună titlul de „Bărbierul din Sevilla” și, prin intrigi, i-a compromis premiera. Rossini a utilizat personajul, a scris opera iar după dezastrul premierei a cunoscut imediat un succes mondial valabil și astăzi. Iar Paisiello? După câteva luni de la triumful lui, Paisiello a părăsit această lume, renumele său s-a retras în pagini de dicționare sau în biblioteci cu partituri. Soartă meritată sau nu.

Nimeni nu caută răspunsul urmărind recenta premieră a Operei Comice pentru Copii cu „Figaro” de Paisiello, în primele zile ale lui aprilie, la Sala mică a Palatului Copiilor. Chiar nimeni? N-aș spune, deoarece curiozitatea de a asculta repectiva operă ne-a condus acolo. Ce am descoperit? O muzică scrisă de un maestru al melodiilor frumoase și scenelor de haz, doar că fără geniul lui Rossini.

Regia lui Traian Savinescu desenează o comedie muzicală ce poate place copiilor dar și celor mai vârstnici. Viorica Petrovici se joacă cu costumele și mici amănunte inventive ale recuzitei. Iar cei șase interpreți – Ion Dimieru și Valentin Racoveanu – rivalii la dragostea Rosinei – Cristina Eremia, ca și figurile grotești ale lui Basilio – Vicențiu Țăranu și Horia Sandu – Somnorilă, sunt mânuiți asemenea unor marionete de Figaro – Mihai Lazăr. Se cântă frumos și se face un teatru în care toți se amuză. Chiar și mica orchestră cu orga electronică a Mădălinei Florescu, Cvartetul Serioso și dirijorul Ciprian Teodorașcu.

Ce i s-a întâmplat deci lui Paisiello? Din neunde, după mai bine de două secole, partitura lui, în formulă „de buzunar”, a revenit la viață și a primit aplauzele micilor spectatori. Chiar și... fără geniu!
Copyright: cIMeC 2005