Hélène Grimaud, lupii și Brahms alias Würth
(Grigore Constantinescu – 11 mai 2015)
În 2014 a fost publicat la Paris, editura Albin Michel, volumul (romanul?) Retour à Salem de Hélène Grimaud. Cunoscuta pianistă, de mai multe ori participantă în concertele Festivalului Internațional „George Enescu”, a trezit un interes aparte din partea publicului bucureștean pentru neobișnuita sa aventură existențială, ca persoană capabilă să se împrietenească, în împrejurimile orașului american Salem, cu lupii. Publicul din ediția 2001 a Festivalului enescian a ascultat-o cu evident interes pentru această „ciudățenie” comportamentală”. Dornică de senzațional, Hélène Grimaud a fondat în 1999 „Wolf Conservation Center”, situat la South Salem, Statul New York. Totodată a demonstrat capacitatea creatoare și în domeniul eseistic sau beletristic, semnând în anii trecuți două cărți apărute la prestigioasa editură Robert Laffont: Variations sauvages – 2003 și Leçons particulières – 2005. A urmat mai târziu Retour à Salem. Recent, romanul celebrei pianiste franceze Hélène Grimaud, a apărut la noi, editura Polirom, în colecția „Biblioteca Polirom”, seria Actual, coordonată de Bogdan-Alexandru Stănescu, în traducerea lui Daniel Nicolescu.

Lectura este interesantă din numeroase puncte de vedere, de la însemnări autobiografice descriind interpretul cu vocație concertantă a capodoperelor pianistice de inspirație romantică, până la presupuneri care pătrund în sfera fantasticului, împletind ficțiunea cu realitatea. De fapt, Hélène Grimaud descrie călătoria sa printre manuscrisele întâmplător găsite la Hamburg, într-un vechi anticariat cu adresă incertă, greu de regăsit printre străduțele marelui oraș. Este vorba de pagini disparate ale călătoriilor trăite cu imaginația de către Johannes Brahms, pagini de jurnal, inițiatice, semnate cu pseudonimul marelui compozitor, începând din anii tinereței sale, Karl Würth, însoțite și de gravurile bunului său prieten de bătrânețe, plasticianul Max Kliger. Pentru că Hélène Grimaud iubește aventura, riscul asumat este minim, într-o viață trăită între repetiții de concert, studii de partitură și recuperări de energie interpretativă prin imaginație, visuri, analiză psihică, fantezie.

În rezumat, o călătorie în care autoarea ne invită pe trasee ce întâlnesc muzica, veșnica revenire la lupii din Salem și redescoperirea meditațiilor mistice ale unui geniu romantic ascuns sub un pseudonim.