Cele trei Dive şi un „Moş Crăciun”
(Grigore Constantinescu – 21 decembrie 2015)

Muzica pe care am fost invitaţi să o ascultăm, vineri, pentru ultima seară de concert din 2015, în Studioul „Mihail Jora”, se înscrie în deja tradiţionalele programe, intitulate promiţător de organizatorii stagiunii „Cele trei Dive”. Corul Academic, pregătit de Dan Mihai Goia şi Orchestra Naţională Radio sub conducerea dirijorului italian David Crescenzi au asigurat condiţiile performante ale solistelor, acum însoţite de oaspetele special al gazdelor, tenorul Ştefan Pop.

Programul, care a cuprins, în cea mai mare parte, pagini ale operei romantice şi veriste italiene – cu excepţia a trei arii din „Cosi fan Tutte” de Mozart, „Carmen” de Bizet şi „Oneghin” de Ceaikovski – anunţa un succes asigurat pentru operamanii interesaţi de teatrul liric. Vocile celor trei Dive promiteau să demonstreze, ca în fiecare proiect concertant, însuşirile unor glasuri expresive, capabile a conferi valoare imaginilor caleidoscopice ale personajelor din opere celebre, alternând reuşitele cu aşteptările ofertante, mai ales în titluri de primă importanţă repertorială. Pentru publicul invitat la acest mediatizat concert de Crăciun, împodobit cu cele Trei Dive ale anului 2015, ca şi pentru radioascultătorii transmisiei în direct a Galei de Operă, selecţia actuală a Divelor Radiodifuziunii Române a adus pe scenă voci şi interprete aplaudate în spectacolele teatrelor româneşti sau ale multor teatre lirice internaţionale.

Aprecierile spectatorilor – autentic juriu de competiţie video-audio – au certificat opiniile organizatorilor, privind opţiunile repertoriale ale Divelor, ca şi oferta de performanţe vocale într-o variantă care nu depăşea totuşi experienţe artistice din galele anterioare. O contribuţie în plus a fost cea a jovialităţii vocale a lui Ştefan Pop, oaspete menit să condimenteze împrejurările de desfăşurare a concertului.

În completarea suitei de momente solistice, programul a beneficiat, ca întotdeauna desigur, de câteva pagini orchestrale şi corale, cu rol de cortine şi muzică de Donizetti, Verdi, Ponchielli. David Crescenzi a obţinut incontestabile rezultate pozitive în colaborarea cu cele două ansambluri, ca ambianţă sonoră, stil şi merite demne de bune aprecieri în executarea ponderată a acompaniamentelor.

Deci, un proiect împlinit, în care amintirile şi promisiunile de viitor au luminat festiv dialogul Radiodifuziunii Române cu Opera Naţională Bucureşti.