Alecsandri redescoperit prin muzică (I)
(Grigore Constantinescu – 13 februarie 2007)
Cine caută în „lada de zestre” moștenită de la marii noștrii scriitori, denumiți cândva „clasicii”, poate avea surprize dincolo de așteptări. Vechile „comedii cu cântice” ale lui Vasile Alecsandri se dovedesc a fi departe de semnificația unor simple vestigii ale unei culturi astăzi parcă nedrept uitate. Noul și prospețimea pulsează sub acele înfățișări, întâmplări și personaje care nu sunt doar pitorești, ci și cu adevărat pline de hazul românesc autentic. Asta a reușit Smaranda Oțeanu Bunea redescoperindu-l pe Alecsandri, mai întâi în musicalul selectat din serialul Chirițelor.

Acum, de curând, perseverând în această formulă de succes, recidivează cu recenta premieră a Operei Comice pentru Copii, „Piatra din casă” a aceluiași autor. Avea nevoie, în proiectele comediilor „cu cântice” de o personalitate explozivă. Reușita este deplină prin invitarea Stelei Popescu, marea vedetă a teatrului românesc de divertisment. Răspunsul interpretei este pe măsura dorințelor, artista recreînd simbolic, cu măiestria și farmecul ei inconfundabil, lumea acelor spectacole care, iată, cuceresc și acum aplauzele publicului. Dacă pentru împlinirea ideii se cer elementele de noutate ale contemporaneității, acestea sunt oferite de muzica firească și autentic melodioasă a tânărului și talentatului compozitor Roman Vlad, cântată alert la orgă de Mădălina Florescu.

Concretizarea spectacolului poartă semnătura jucăuș inventivă a regizorului Cristian Mihăilescu și scenografei Viorica Petrovici, dar și a unui grup solistic care, de mai multă vreme, a cucerit afecțiunea spectatorilor, altfel aici decât pe scena Operei bucureștene – Cristina Eremia, Vicențiu Țăranu, Ion Dimieru, Valentin Racoveanu. Li se adaugă, gazde ale celor nouă stagiuni de Operă Comică, Sorina și Valentino Tiron, embleme ale acestei companii lirice.

Iată ce am descoperit în „lada de zestre” pe care, înțelegem, ar trebui să o deschidem mai des. Astfel, trecutul „comediei cu cântice”, trasformat în modernul musical, devine pentru români o marcă înregistrată autohtonă.

Copyright: cIMeC 2007