Camerata Regală
(Grigore Constantinescu – 8 februarie 2016)

Laureați cu Premiul de excelență „Muzica Viva” 2014 al Forumului Muzical Român, muzicienii Cameratei Regale au susținut la finalul săptămânii trecute, în sala mare a Ateneului Român, un concert Extraordinar cu care au continuat stagiunea din acest an.

La pupitrul dirijoral al ansamblului, era invitat maestrul Horia Andreescu, un artist fondator de ansambluri orchestrale, precum renumiții „Virtuozi din București”. Cu abilitatea interpretativă a construcțiilor interpretative ce-i poartă semnătura, Horia Andreescu și-a propus ca acest program al Cameratei Regale să ofere melomanilor satisfacția de a asculta pagini celebre ale muzicii romantice și românești.

După o îndelugată absență, „Codex Caioni” de Doru Popovici a fost readus în atenția muzicienilor și publicului, cu celebrele motive specifice componisticii românești din finalul Renașterii europene, măiestrit preucrate în secolul XX. Ca solist al ansamblului, cântând pe vioara enesciană „Guarneri del Gesu – Catedrala”, maestrul Gabriel Croitoru a avut plăcerea de a ne dărui pagini romantice de virtuozitate, „Introducere și Rondo capriccioso” de Saint Saens și „Melodii lăutărești” de Pablo Sarasate și în supliment „Variațiuni” de Tartini. Stăpân pe un repertoriu excelând prin lucrări concertante de mare compexitate, solistul a ridicat la cote înalte aceste piese celebre care, în dialog cu Camerata Regală, au ridicat strălucirea virtuoză la cotele înalte ale giuvaerurilor de valoare rară.

Horia Andreescu, cunoscător de renume al creației ceaikovskiene, a întregit programul cu o partitură foarte puțin cunoscută – „Souvenir de Florence”, versiune orchestală a sextetului omonim. O ambianță plină de emoționantă evocare a peisajelor florentine, redată cu vigoare și lirism, aducea în sala Ateneului Român poematicul romantic, redat cu forța expresivă a Cameratei Regale, creând starea de eveniment dăruită nouă de acest ansamblu care, cu fiecare apariție, urcă treptele măiestriei demne de simbolul pe care îl reprezintă.