Jubileul Festivalului și Concursului Național „Ionel Perlea”
(Grigore Constantinescu – 10 mai 2016)

Pe parcursul luminoasei luni de mai, când ne bucurăm de începutul primăverii, s-a desfășurat la Slobozia Festivalul și Concursul Național de Interpretare a Liedului, „Ionel Perlea”, proiectat și organizat de Centrul Cultural UNESCO „Ionel Perlea” și Uniunea Criticilor Muzicali „Mihail Jora”, sub patronajul Consiliului Județean Ialomița (partener Societatea Română de Radiodifuziune, revistele Actualitatea Muzicală și Melos).

Doresc să evoc acest eveniment de tradiție, numărând anul acesta 25 de ediții, constituind o rampă de lansare pentru mulți dintre tinerii interpreți care, pentru debutul carierei lor, aspiră la Trofeul „Ionel Perlea”. Stă mărturie palmaresul impresionant, mulți dintre participanți fiind astăzi nume importante în peisajul liric național și internațional. Este destul de lesne să cităm câteva nume, începând cu laureata primei ediții a competiției, Claudia Codreanu, căreia i-au urmat Irina Iordăchescu, Oana Andra, Ana Camelia Ștefănescu, Andrei Lazăr, Stanca Maria Bogdan, Marius Brenciu, Diana Țugui, Iuri Țiple, Iulia Maria Dan, Ștefan Pop, Florin Estefan, Iustinian Zetea, Alexandru Chiriac. Vorbim deja despre cântăreți consacrați care și-au început cariera aici, la Festivalul de lied găzduit în perioada 13 – 15 mai 2016 la Centrul Cultural UNESCO „Ionel Perlea” din Slobozia.

Concursul cuprinde la fiecare ediție, lieduri obligatorii – anul acesta „Tristeți răsturnate” piese în primă audiție absolută din creația compozitorului George Balint – dar și capodopere din literatura genului. Concurenții se prezintă în fața unui prestigios juriu alcătuit din mari interpreți, maeștri de canto și muzică de cameră, critici reprezentând principalele centre culturale ale institutelor universitare rimânești – București, Iași, Constanța, Cluj, Timișoara: Maria Slătinaru Nistor, Ionel Voineag, Bianca Manoleanu, Cristina Simionescu, Dana Chifu, Claudia Codreanu, Ana Rusu, Florența Marinescu, Daniela Caraman Fotea și subsemnatul, în calitate de președinte fondator.

Un specific al acestei reuniuni artistice aparține ideii de a oferi, în Festival, recitaluri susținute de membri ai juriului, în fața unui public ce cuprinde și concurenții într-un autentic și inedit shimb de relații profesionale. Este interesantă continuitatea acestul Festival-Concurs, pe principii artistice și metodologice, demonstrații stilistice, interpretative, elemente formatoare educațional-artistice și valori ale relației muzicii cu poezia în plan național și universal, principii care rezonează ca un ecou al personalității ilustre a marelui dirijor și compozitor ialomițean Ionel Perlea. Cum remarcam, spiritul cultural al manifestării este susținut de muzicieni remarcabili.

Ne oprim în comentariul ediției jubiliare la relatarea unui valoros program de concerte și recitaluri. În memoria compozitoarei și violonistei ieșene, Mansi Barberis, soprana Cristina Simionescu (Universitatea de rte Iași), acompaniată de Cezara Petrescu a susținut un florilegiu de lieduri ale artistei; soprana Bianca Manoleanu, mezzo-soprana Helliana Drăgușin (UNMB), la pian Remus Manoleanu au ales capodopere camerale de duo vocal; în primă audiție, Claudia Codreanu, recitatorul Mircea Dascalius, pianista Vasilica Stoiciu Frunză (Iași) au oferit publiculi ciclul vocal intitulat „IRREPARABILE TEMPUS”, Interogatii sonore în oglindă, propuse de compozitorii Leonard Dumitriu, Roxana Pepelea, pe versuri de Vasile Burlui. O capodoperă a Romantismului german, „Liederkreiss op. 39" a fost interpretată de prim solista Operei Naționale București, soprana Sorina Munteanu în compania pianistei Viorela Ciucur.

În cea de a treia zi a evenimentului am asistat la Gala decernării premiilor Concursului și programul demonstrativ al laureaților, Festivalul încheindu-se cu recitalul mezzo-sopranei Ana Rusu și pianistei Iulia Suciu (Academia de Muzică din Cluj) cu ciclul de „Zece lieduri biblice” de Antonin Dvorak. Un moment aparte, devenit eveniment prin semnificație, a aparținut lansărilor de carte. Este vorba de volumul de mari dimensiuni „PATRU SECOLE DE LIED” realizat de subsemnatul și de cartea prof. dr. Florența Nicoleta Marinescu, „Principii fundamentale în studierea disciplinei canto”, ambele fiind publicare la Editura Muzicală. Merită să adăugăm și pelerinajul la casa memorială Ionel Perlea, din satul Ograda, din prejma Sloboziei, locul de naștere a marelui dirijor.

Cred că s-ar putea spune, fără laudă, că acest Festival și-a păstrat nu numai continuitatea, dar și actualitatea în viața muzicală românească. Mă refer la faptul că astfel onorăm personalitatea omagiată, aprecia calitatea recitalurilor și valoarea concurenților. Competiția este deosebit de importantă, căci sunt greu de ales cei mai buni dintre cei buni. În general, Ialomița are meritul de a face cunoscut un Concurs și un Festival în care muzica rezonează pe plaiurile Bărăganului, dar și în viața, în cultura românească. Credem că și pe viitor reușitele ialomițenilor vor ajunge să aibă ecoul meritat pretutindeni. Basul George Crăsnaru, invitatul special al Concursului și Festivalului Ionel Perlea 2015, declara la finalul ediției precedente: „Cel mai important lucru mi s-a părut că toți tinerii au venit cu programe bine pregătite și cu voci foarte frumoase... Găsesc că acest Concurs este un reper pentru România...”

Cu acelaș prilej, Evenimentul creat de Centrul Cultural „Ionel Perlea” a fost distins de UNESCO. Iată cuvintele de laudă ale Danielei Popescu, director general, care consacră realizarea: municipiului Slobozia: Federația Europeană și a Americii de Nord pentru Cluburile, Centrele și Asociațiile UNESCO, În scopul recunoașteri extraordinarei organizări a Festivalului Național de Lied, prin prezenta conferă Centrului Cultural IONEL PERLEA – IALOMITA Diploma Aniversară de 25 de ani.

Copyright: cIMeC 2016