O celebritate lirică nonagenară – Lucia Stănescu
(Grigore Constantinescu – 12 iulie 2016)

Lucia STANESCU Personalitate puternică și capabilă de creații memorabile în lumea scenei de operă, dar și de concluzii importante în domeniul pedagogiei cântului, ca și alți muzicieni care au beneficiat de aura celebrității, soprana Lucia Stănescu a fost sărbătorită recent de artiștii clujeni, la împlinirea a nouă decenii de existență. Ca și în volumul de memorii editat recent, o selecție a momentelor culminante în viața interpretei indică preferința sa pentru muzica romantică și veristă italiană, dacă ar fi să cităm o selecție dintr-un repertoriu în care se află, prioritar, Trubadurul, Bal Mascat, Aida, Boema, Tosca, Madama Butterfly, Manon Lescaut și, înaintea ultimelor căderi de cortină ale carierei solistice, Cavalleria rusticana. După asumarea plenară, pentru mai mulți ani, a conducerii Operei clujene, și răspunderea asupra viitorului liricii tinerelor generații, ca Maestră de canto, Lucia Stănescu a ales, lumea de popas a visului, mai concret Italia, mai apropiat Livorno, păstrând încă, în aura ultimelor decenii, spectacole și activitate didactică.

La Opera Română din Cluj a debutat ca solistă în rolul Cherubino din Nunta lui Figaro de Mozart. În timp, repertoriul său cuprinde opere de succes, precum Paiațe de Leoncavallo, Carmen de Bizet, Manon Lescaut, Boema, Turandot, Tosca, Madama Butterfly de Puccini, Faust de Gounod, Evgheni Oneghin, Mazeppa de Ceaikovski, Aida, Otello de Verdi, Lohengrin de Wagner, Cavaleria Rusticană de Mascagni. Titluri onorifice au distins bogata sa carieră artistică: Ordinul Muncii; Premiul de Stat, Artistă Emerită; Ordinul Meritul Cultural; Cetățean de Onoare al Municipiului Cluj; Doctor Honoris Causa al Academiei „Gheorghe Dima” și al Universității Babeș-Bolyai; Ordinul Steaua României în grad de Cavaler, Diploma de Excelență a Consiliului Județean Cluj-Napoca. Fiind timp de un deceniu profesoară de canto la Academia „Gh. Dima” – Cluj, și-a continuat și cariera de solist la Opera Națională din Cluj-Napoca. A întreprins numeroase turnee artistice individuale în străinătate: Austria, Bulgaria, Cehoslovacia, China, Cuba, Danemarca, Egipt, Franța, Japonia, Anglia, Irlanda, Italia, Iugoslavia, Rusia, Suedia, Turcia, Ungaria. Între anii 1970-1975 a ocupat postul de Director al Operei Române din Cluj-Napoca, cu al cărui ansamblu a întreprins numeroase turnee de mare succes în străinătate.

S-a stabilit în Italia din 1977 continuând cariera artistică de solist. Lucia Stănescu a fost aleasă protagonistă în rolul Tosca pentru comemorarea a 50 de ani de la moartea lui Giacomo Puccini, în orașul său natal, Lucca, reamintind de binecunoscuta prim-interpretă a rolului, soprana româncă Hariclea Darclée. La Comemorarea a 30 de ani de la moartea compozitorului livornez Pietro Mascagni, a debutat în rolul Santuzzei din Cavaleria Rusticană, în orașul natal al compozitorului. După un emoționant concert de „Addio alle scene” din 1981, și-a continuat cariera de profesoară de canto timp de 15 ani la Conservatorul din Livorno „Pietro Mascagni”. În anul 1981 i-a fost conferit de către Academia Internațională „Le Muse”, în Salonul „Dei Cinquecento” din Firenze, Premiul – Simbolul Euterpei – oferit în anii precedenți Mariei Callas, Ginei Cigna, Boris Christoff, Tancredi Pasero, Giuliettei Simionato și lui Mario de Monaco. Anul 2010 i-a adus titlul de „Eroină pucciniană” , distincție a Fundației Festival Giacomo Puccini – Torre del Lago.

La onorabila vârstă de 85 de ani, în 2011, ca o mărturie a vieții sale și a perioadelor istorice, sociale, politice și culturale, profesionale și nu numai, și-a scris cartea memorialistică cu titlul A fost o viață sau un vis? Imaginea-portret a marii artiste ne-a fost sugerată de informațiile și lecturile, interviurile oferite, în scrierile sale omagiale, de către criticul muzical Costin Popa, care își încheie evocarea artistei sărbătorite acum la Cluj astfel: „În memoria românilor și nu numai, a tuturor celor care au ascultat-o și văzut-o în spectacole, Lucia Stănescu rămâne pentru totdeauna întruparea ideală a eroinelor veriste, a celor pucciniene prin excelență. O voce și o interpretare întru eternitatea artei lirice.

Generoase rememorări, afectuoase și emoționante, ce par a descinde din „visul de viață și de muzică” pe care ni-l dăruiește acum, marea artistă nonagenară revine, altfel, în fața publicului și pe scena vieții trăite la Cluj. Desigur, are forța pe care o dovedește, ca într-o caldă îmbrățișare.

Pentru modelul uman și artistic „La Mulți ani, Lucia Stănescu!”